Coronajaar: Recordaantal
winnaars Wheel of Retail

Lees verder 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ondanks corona is er veel en met veel succes geïnnoveerd in het supermarktassortiment: in maar liefst 20 productgroepen viel een prijs voor de beste productintroductie, een Wheel of Retail. Overallwinnaar is Mars, met een Gouden Wheel of Retail voor de M&M’s chocoladereep. Speciale prijzen waren er voor Grolsch Herfstbier 0.0%, Lay’s Strong, Melkunie Protein Pudding en Knorr Foodtrips.

 

Dat is de oogst van de Wheel of Retail 2021. Eva Mathlener van Albert Heijn noemt overigens de inkoopprijs niet allesoverheersend hierin: ‘Op de eerste plaats moeten de nieuwe producten relevant zijn voor de klant, dusdanig dat hij terugkomt naar de winkel. Kwaliteit, duurzaamheid, het inspelen op een trend maar ook de mate van activatie bepalen of een nieuw product wint.’

 

Wat wil Mathlener de leveranciers meegeven als het gaat om introducties? ‘De meest succesvolle samenwerkingen tussen AH en leveranciers en ook de meest succesvolle introductie gaan altijd samen met een totaalplan. Het product is relevant en er is nagedacht over een juiste marketingstrategie om de specifieke doelgroep te benaderen. Er zit de juiste promotie en activatie achter en natuurlijk heeft het de juiste prijs/kwaliteitsverhouding. Voor de klant is dat het allerbelangrijkste. 

 

Mandy Korver van Jumbo noemt het vooral ook een leuke oogst om te zien. ‘Ik denk dat wij elk jaar een mooie lijst voor ogen krijgen, dit jaar wederom. We hebben het met de juryleden onderling wel over gehad. Wat vinden wij nou innovatief en wat vinden wij echt marktverruimend. En daar willen we best nog wel verbeteringen zien de komende jaren.’

 

Korver bestrijdt dat introductie te weinig tijd krijgen om zich te bewijzen: ‘Ik herken dat niet zo. Tijd is wel een breed begrip, want hoeveel tijd wil je krijgen? Als ik puur kijk naar hoe wij er bij Jumbo omgaan, dan krijgt zo’n product wel degelijk de tijd. Er wordt energie in gestoken om zo’n product op het schap te krijgen. De category manager is zich ook bewust van een mogelijk succes en wil het op zijn schap graag hebben. Doet daar moeite voor en dan is het zeker niet de bedoeling dat het daarna al weer heel snel van het schap verdwijnt.’

 

Koen Werner van Superunie noemde het totale introductiesveld wel minder dan vorig jaar. ‘Dat baart me wel zorgen voor volgend jaar. Iedereen werkt thuis en heeft dat impact op de innovatie bij leveranciers, is dat trager gaan verlopen? Dat vraag je je dan wel af.’ Werner ziet overigens niet één-twee-drie een gat in de markt als het gaat om nieuwe producten. Fabrikanten dekken dat wel af of vullen het in. ‘Je kunt met merken alle kanten opgaan, die  ruimte is er wel. Dat hebben wij afgelopen jaar ook gezien. Neem Milka die van chocoladereep de broodbelegcategorie ingaat met chocoladepasta. Dat soort acties opent perspectieven. Je kunt meer met je merk of je product.’ Waneer je win nu een Speciale Wheel, volgens Koen Werner? ‘Durf een stap te zetten, zelfs als er al meerdere spelers actief zijn in een segment. Die durf is positief en maakt M&M’s tot een winnaar.

Inleiding_1427

Juryleden Eva Mathlener (AH), Koen Werner (Superunie) en Mandy Korver (Jumbo).


Volgende pagina

Inleiding

2/23
Loading ...