Winnaar categorie Frisdranken

Royal Club

 

 

Met Royal Club spannende smaken naar de massa brengen

Lees verder 

 

Tim Spierenburg, Martijn Slebus en Sonja Rozenboom zijn blij met de overwinning.

Foto: Michel Zoeter/bewerking: Colorscan

 

 

 

 

 

 

 


 

De Wheel in de categorie Frisdranken gaat dit jaar naar Vrumona voor Royal Club Ginger Beer. Licht suikerhoudend nog, maar de 0% suiker-variant komt eraan. Royal Club groeide afgelopen jaar met 25 procent, met name vanuit het suikervrije aanbod én door deze nieuwe introductie.

 

Royal Club Ginger Beer is een frisdrank op basis van uitgesproken gemberaroma. Het resultaat is wat krachtiger en pittiger dan de smaak van ginger ale. Ginger Beer is een frisdrank en bevat dus geen alcohol, anders dan heel lang geleden, toen er nog een echt bier van gember werd gebrouwen. Royal Club Ginger Beer is in Nederland in week 19 van 2020 op de markt gekomen, in literfles en in blik van 33 cl.

Bekijk de bekendmaking van winnaar Royal Club in de categorie Frisdranken

door breakdancer Jurskee.

Vrumona is de laatste jaren sterk toegewijd aan het streven de consument een ruime keuze in suikervrije frisdranken te bieden. Toch is er eerst een suikerhoudende variant op de markt gebracht. Waarom?

Sander Bakker, retaildirector Vrumona: ‘Dat klopt. De suikervrije variant, Royal Club Ginger Beer 0% suiker, is net beschikbaar, sinds week 16 van 2021. De innovatietrajecten voor zulke nieuwe producten zijn vrij lang. Want de belangrijkste productbenefit in frisdrank is dat het een goede smaak heeft. De afgelopen jaren hebben we van onze andere bitter-proposities, zoals tonic en ginger ale, al 0%-suikervarianten gebracht, en die zijn echt snoeihard gegroeid. Ten tijde van de voorbereidingen van deze introductie was regular voor het totaal van Royal Club nog groter dan 0% suiker. Ook in het segment ginger beer was het grootste deel nog suikerhoudend. Vandaar dat we daarmee zijn gestart. Daar komt bij dat het realiseren van een goede smaak zónder toegevoegde suikers meer tijd en effort in beslag neemt.’

Hoe is het idee voor deze introductie door de retail ontvangen?
‘Ze hebben volop de ruimte gegeven aan deze introductie, en wij hebben een hoge distributie weten te realiseren, juist omdat de retail veel vertrouwen in de introductie had. Het achterliggende verhaal is: Royal Club is een merk dat je kunt inzetten om opkomende trends naar de massa te brengen. Dat is wat wij hebben gedaan. Toen wij in het segment stapten, was ginger beer nog relatief klein. Wij konden hiermee een nieuwe smaakvariatie bieden in het groeiende bitter-segment. Ginger beers van kleinere merken kunnen nogal uitgesproken van smaak zijn. Onder Royal Club kunnen we zo’n product met een wat toegankelijker smaak in de markt zetten.’

 

Was vooraf duidelijk dat dit een hit zou worden?
‘Jazeker, hier gaat vrij veel onderzoek aan vooraf. We houden de consumententrends nauwlettend in de gaten. Zeker bij gember zien we dat het als ingrediënt de laatste jaren enorm in opkomst is. Dus we wisten dat er een goede verbinding zou zijn met consumentenbehoeften. En we zagen de meer crafty merken binnen ginger beer ook sterk groeien. Die combinatie van trends maakten dat we wel konden vertrouwen op de marktpotentie van deze innovatie. En Royal Club is daarbij het merk waarmee je de meer spannende smaken naar de massa kunt brengen.’


Tijdens de lockdown is de gezondere keuze voor consumenten veel belangrijker geworden: het aandeel suikervrij is behoorlijk hard gegroeid.

Heeft corona een invloed gehad?
‘Absoluut, de consument ging van bar naar bank. Veel out of hometransacties zijn naar in home verplaatst. Daarnaast zien we dat tijdens de lockdown de gezondere keuze voor consumenten veel belangrijker is geworden: het aandeel suikervrij is behoorlijk hard gegroeid. Ook zonder de lockdown zou deze introductie succesvol zijn geweest, maar de verschuiving van ‘bar naar bank’ heeft dit mogelijk wel wat versterkt. We kijken bij elke  introductie altijd goed naar wat de beste route-to-market is. Ginger beer was al een bestaand segment, waarbij Royal Club de meer toegankelijke variant voor de massa is. Daarvoor is retail een goede weg.’

 

Welk vervolg voorzien jullie?
‘Royal Club Ginger Beer 0% suiker is als gezegd de eerste stap. Daarnaast hebben we nog andere introducties onder Royal Club op de planning staan, waaronder een lijn met 25 cl verpakkingen, om de bereikbaarheid van Royal Club verder te vergroten. Deze worden wel exclusief 0% suiker gebracht. Die stappen nemen we om een verdere verlaging van het aantal kcal per liter te bereiken. Door de sterke groei zit het volume van 0% suiker varianten nu al heel dicht tegen dat van de regular varianten aan.’


Volgende pagina

Frisdranken

12/23
Loading ...