De Wheel of Retail voor Homecare gaat opnieuw naar Procter & Gamble. Het succesvolle Platinum Plus richt zich op bescherming tegen dofheid en op korte wasprogramma’s, en maakt voorspoelen overbodig. Passend bij de Nederlandse consument.
Procter & Gamble wint, net als vorig jaar, de Wheel of Retail in de categorie Homecare. Vorig jaar met Ariel, dit jaar met Dreft Platinum Plus, de volgende generatie vaatwastabletten.
Thijs van den Berg, category manager Reiniging: ‘Platinum Plus is een tablet voor een zo goed als nieuwe vaat. De tablet is gericht op drie elementen: het voorkomen van dofheid, een geïntegreerd voorwassysteem en het wassen met een korte cyclus van 30 minuten vanaf 30 graden. Die eigenschappen zijn gecombineerd in één krachtige capsule, waarin vloeistof en poeder zijn samengebracht in een ultra-oplosbaar zakje, dat ook op lagere temperaturen goed oplost. Platinum Plus is daarnaast onze vaatwastablet met een zeer diepe reinigingskracht voor aangekoekte etensresten. Acht op de tien consumenten ervaart wel eens dat de vaat niet volledig schoon is na een volledige wasbeurt. Met het geïntegreerde voorwassysteem zorgen we ervoor dat consumenten de vaat niet meer vooraf hoeven af te spoelen, maar direct in de machine kunnen plaatsen. Hierdoor kunnen consumenten water besparen.’
‘Het is geïntroduceerd in 2019 als vervolg op onze Platinum tabletten. In 2020 is daar de innovatie van de nog kortere wascyclus aan toegevoegd, Platinum Plus Quick Wash. We proberen steeds Platinum Plus nog beter te maken.’
Dreft Platinum Plus is in veel verschillende verpakkingsformaten op de markt gekomen. Een reguliere verpakking bevat 19 tabletten en 13 in kleinere verpakkingen. Grootverpakkingen hebben 55 of 95 tabletten.
Hoe pakt de retail dit op wanneer je steeds verbeteringen toevoegt aan een bestaand product?
‘De basis is een goed product en we zien dat Platinum Plus goed aansluit op de Nederlandse markt. Nederlandse consumenten ervaren nog vaak die dofheid als probleem, of merken dat de vaat niet volledig schoon is. Het product moet dus aan deze behoeften voldoen. Zoals de jury van de Wheel het omschrijft: Dreft Platinum Plus realiseert een mooie waardecreatie per tab, en dat is precies waar we ons op richten bij onze innovaties: die waarde voor de consument én voor de retail. Voor nieuwe productvarianten gaan we samen met onze retailpartners in gesprek om het succes verder uit te bouwen door zo veel mogelijk consumenten kennis te laten maken met deze producten.’
Weten jullie dan vooraf dat dat succes er ook gaat komen? Jullie brengen elk jaar vernieuwing, maar niet elk jaar is het succes zó groot.
‘We kennen onze consumenten goed en weten wat hun wensen zijn. Met onze innovaties proberen we steeds op deze wensen in te spelen en toegevoegde waarde te brengen. Platinum Plus is daar een succesvol voorbeeld van. Platinum Plus heeft gezorgd voor een verdubbeling van de omzet in een jaar tijd, waarmee het inmiddels een groot deel van ons portfolio uitmaakt. Hiermee hebben we €9,5 miljoen toegevoegd aan de categorie, dat is de helft van de groei van de totale vaatwascategorie.’
Heeft dat te maken met corona, omdat alle borden uit de horeca nu thuis worden afgewassen?
‘We zien vooral dat consumenten de reinigingskracht van huishoudproducten steeds belangrijker vinden. Dat verklaart de verschuiving naar premium A-merken. Producten moeten vooral goed schoonmaken, en daar hoort de vaat ook bij. En inderdaad: nu mensen meer tijd thuis doorbrengen, wordt er vaker een vaatwas gedraaid. Corona brengt meer volume met zich mee.’
Welk vervolg zien jullie?
‘We blijven kijken naar consumentenbehoeftes en we blijven werken aan relevante innovaties. En de techniek maakt steeds weer nieuwe dingen mogelijk. Daar zitten we bovenop.’