Met Knorr Wereldgerechten Foodtrips weet Unilever de consument opnieuw te verrassen met aantrekkelijke maaltijdoplossingen. Fijn voor de retail, die de leverancier graag ziet komen met nieuwe impulsen. Maar ook voor de consument. De populaire maaltijden leveren Knorr tevens de Special Wheel Consumentenprijs op.
Knorr Foodtrips is een nieuwe lijn wereldgerechten, die voortbouwt op het succes van de Knorr Wereldgerechten. Brand manager Bianca van Overveld: ‘Het is een nieuwe range maaltijdconcepten, gebaseerd op gerechten uit verrassende foodhotspots. Het is een vernieuwende range binnen ons Wereldgerechtenassortiment, om iedere dag met gemak een lekkere maaltijd op tafel te zetten.'
'Smaak is hierin de belangrijkste drijver, en het moet de inspiratie vormen voor de consument die elke dag weer bedenkt wat er die avond op tafel gezet kan worden. Knorr Foodtrips bieden die inspiratie, maar ook het gemak, omdat het boodschappenlijstje en de bereidingswijze erbij staan. Daarnaast vinden wij het belangrijk om mensen te helpen om meer groente en minder vlees eten. Daarom hebben alle verpakkingen twee recepten, een recept met veel groente en een variatietip zonder vlees.’
Een verpakking is goed voor twee tot drie personen, en bevat kruidenmix, een dressing en de basisingrediënten, zoals nacho’s. Verse ingrediënten voegt de consument zelf toe, zoals groente, kaas of zuivel, afhankelijk van het gerecht. De eerste maaltijden, Nacho Ovenschotel en Shakshuka, zijn in maart 2020 op de markt gekomen. Begin 2021 zijn twee andere Foodtrips toegevoegd: Gnocchi di Patate en Poké Bowl.
Hoe heeft de retail Knorr Foodtrips ontvangen?
‘Heel goed. De retail kent natuurlijk het concept van de Wereldgerechten en ziet dit als een goede nieuwe range. Knorr is in die categorie ruimschoots marktleider, en daarin wordt het van ons ook verwacht dat wij met nieuwe varianten en nieuwe smaken komen.’
Ze zijn blij dat jullie niet stil zitten. Komt de range dan ook snel op distributie?
‘We zorgen voor een sterk ondersteuningsplan op de winkelvloer en het schap, wat helpt, naast de goede relatie met de klanten natuurlijk.’
Als jullie de eerste twee begin 2020 op de markt brengen, zijn jullie dan vooraf al overtuigd van het succes dat gaat komen, of is dat elk jaar weer spannend?
‘We doen van tevoren uitgebreid onderzoek. We lanceren niet als we er niet in geloven. We analyseren wat de consument zoekt. Wat zijn populaire recepten, wat zijn populaire keukens, welke recepten worden veel gezocht? Op basis daarvan bepalen we de nieuwe gerechten. We zorgen dat er veel groenten in zitten en we zorgen dat het heel goed smaakt. Smaak, inspiratie en gemak: je helpt de consument met zijn dagelijkse challenge.’
En beantwoordt het resultaat aan de verwachtingen?
‘Met name de Nacho Ovenschotel is nog groter dan vooraf verwacht, hij staat in rotatie al op de vijfde plaats van alle Wereldgerechten, naast jarenlange favorieten als Burrito’s en Kip Tandoori. We hebben met de introducties het segment maaltijdpakketten weer laten groeien in volume en in waarde. En we hebben nieuwe consumenten aangetrokken.’
Winnaar Special Wheel Consumentenprijs + categorie Maaltijden en componenten Knorr Foodtrips ontvangt hiervoor ook de Special Wheel Consumentenprijs. Hoe groot is het belang van die prijs, die waardering direct van de consument?
‘Heel groot, want we ontwikkelen alles met de consument in gedachten. Uiteindelijk is dat het belangrijkst.’
Na de eerste introductie hebben jullie dit jaar al twee nieuwe varianten toegevoegd. Wat is er nog meer mogelijk?
‘Met de consument en het succes van deze twee prijzen in gedachten geloof ik wel in een verdere uitbreiding van de range. Maar het gaat om het zoeken naar heel goede nieuwe gerechten, gerechten waarmee we voor consument en retail relevant kunnen zijn.’