Het beste nieuwe babyproduct van 2020 is de lijn Olvarit 18M+ Maaltijdpotten. Drie maaltijden met een grovere structuur dan de 12- en 15-maandenrecepten van Olvarit. Het succes van de serie toont de ruimte aan die er is voor uitbreiding.
De Wheel of Retail in babyproducten gaat dit jaar naar Nutricia voor de Olvarit 18M+ Maaltijdpotten. Maaltijden voor peuters van 18 maanden en ouder. De range bevat drie varianten: Risotto-doperwten-kalkoen, Stamppot Wortel-kalkoen en Spaghetti Tomaat ham. Daarnaast is er (online) ook een 18M+-variatiemenu beschikbaar, een combinatie van de drie varianten in een multipack van twaalf potten.
Marketingmanager Sabine Janssen: ‘Alle maaltijden van Olvarit zijn gebaseerd op onze visie van het opbouwen van smaakherkenning en pure, natuurlijke ingrediënten. Bij onze recepten speelt daarbij altijd één soort groente of fruit de hoofdrol, zodat kinderen smaken leren onderscheiden en daardoor leren om smaken te accepteren en waarderen. In deze innovatie zijn deze inzichten toegepast en zijn de recepten zo opgebouwd dat de structuur past binnen de leeftijdsgroep van 18 maanden en ouder. Het eten van voedsel met een grovere structuur is belangrijk voor voedselacceptatie, mondmotoriek en spraakontwikkeling.’
Muriel Alkemade, head of Category & Channel Development: ‘Tot het moment van deze introductie hadden we een assortiment beschikbaar voor baby’s en kinderen vanaf 4 maanden tot 15 maanden. Echter, ook kinderen die ouder zijn dan 18 maanden hebben nog steeds een specifieke voedingsbehoefte. Dat wij als winnaar worden uitgeroepen in deze categorie bevestigt onze keuze nogmaals om tegemoet te komen aan die voedingsbehoefte.’
Wat vonden retailers destijds van deze plannen?
Alkemade: ‘Retailers waren direct positief over de innovatie. We zijn dan ook heel blij met het winnen van de Wheel of Retail en we willen iedereen bedanken voor de enorme waardering en hun bijdrage aan dit succes. Het winnen van de Wheel is een erkenning voor het feit dat we met deze introductie waarde hebben weten toe te voegen aan de categorie. We hebben ervoor gezorgd dat kleintjes langer gebruik kunnen maken van onze producten, passend bij onze visie om door middel van goede voeding een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van een gezond eetpatroon. Het is mooi om te zien dat het concept door de shoppers zo goed is ontvangen en dat het echt leidt tot incrementeel gebruik en daarmee categoriegroei, en daar is de retail ook blij mee.'
Wat is belangrijk in een campagne, vergt dit veel uitleg?
Janssen: ‘Dat hangt af van het soort introductie. Deze introductie is makkelijk te begrijpen vanuit het product zelf, en dat bewijst alleen maar weer hoe belangrijk het schap is voor de consument. Je wilt bij een introductie snel aandacht opbouwen, en daarin is de winkel heel belangrijk, in schapcommunicatie en promoties bijvoorbeeld.’
Alkemade: ‘Daarnaast is online voor ons belangrijk. Voor het schap is er weinig tijd om onze visie op smaakontwikkeling, voedingsbehoeften en de natuurlijke ingrediënten uit te leggen. Maar online is die ruimte er wel.’
Wat heeft corona betekend voor Nutricia babyproducten?
Janssen: ‘Net als bij pasta en rijst is er onder consumenten in de eerste weken van de lockdown korte tijd de angst geweest dat onze producten niet meer verkrijgbaar zouden zijn. Maar na die weken zijn de verkopen snel weer genormaliseerd en is er geen verhoogde vraag geweest.’
Welk vervolg voorzien jullie op deze introductie?
Janssen: ‘Er is meer mogelijk. We zien de bevestiging dat dit een relevante uitbreiding is van ons assortiment. We gaan hier zeker verder naar kijken en nemen deze doelgroep mee in de verdere productontwikkeling.’