Winnaar categorie Diepvries - Maaltijden

Aviko

Grote bijdrage voor airfryer en categorie Vriesvers 

Lees verder 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingeborg Blaauw hoort dat Aviko SuperCrunch Airfryer Dunne Friet een Wheel of Retail wint.

Foto: Michel Zoeter/bewerking: Colorscan

 

 

 

 

 

 

 


 

De Wheel of Retail voor Diepvries Maaltijden gaat naar Aviko, voor de SuperCrunch Airfryer Dunne Friet. Aviko is de voorloper in producten voor de airfryer, en de prijs voelt ook als een beloning voor de inzet in de afgelopen jaren om het airfryer-segment groot te maken in de supermarkt.

 

Aviko SuperCrunch Airfryer Dunne Friet is de derde frietvariant in de Airfryer SuperCrunch-lijn. Dunne Friet is in week 8 van 2020 als lineextension op de markt gekomen, bij de eerdere varianten Pommes Frites en Dikke Friet.

 

Junior brand manager Erika Bukkems: ‘Aviko SuperCrunch Airfryer Dunne Friet is voor iedereen die houdt van knapperige dunne friet uit de airfryer. Na bereiding blijft deze friet extra lang krokant. Naast deze lijn heeft Aviko ook nog drie producten voor de airfryer in het segment aardappelspecialiteiten.’

 

Trade marketeer retail Martijn Vermeulen: ‘In 2016 hebben wij de Airfryer Pommes Frites geïntroduceerd, destijds het eerste airfryer product in vriesvers. In 2017 hebben we daar de Dikke Friet aan toegevoegd, en in 2018 de aardappelspecialiteiten. Aviko is daarmee jaar op jaar het airfryer-aanbod voor de consument aan het uitbouwen.’

 

Bukkems: ‘Dunne frites zijn vooral populair bij huishoudens met kinderen. Kinderen vinden over het algemeen de dunnere lekkerder dan de dikkere, waarin meer de volle aardappelsmaak zit. Ook binnen het totaalsegment friet wint de dunne snijmaat aan populariteit. Voor ons is deze laatste stap dus heel logisch om ons aanbod compleet te maken.’

Bekijk de bekendmaking van winnaar Aviko in de categorie Diepvries - Maaltijden

door grafisch ontwerper Bram.

Wat vond de retail van deze stap?
Vermeulen: ‘Heel goed. Dunne Friet is snel door de retail opgenomen en we merken dat deze variant nieuwe gebruikers naar de categorie trekt.’

 

Bukkems: ‘Voor de retail, en ook in marketing, hadden we het voordeel dat de eerste twee varianten al zo populair waren. Consumenten konden daardoor de nieuwe introductie gelijk heel goed vinden. Daardoor was de doorstroming in die eerste weken al direct vrij hoog.'

 

Vermeulen: ‘Bovendien krijg je met drie items veel meer een blokvorming in het schap, waardoor de shopper de airfryer-producten veel makkelijker kan vinden.’

Aviko is marktleider in aardappelproducten. Wat heeft het voor jullie betekend dat de airfryer zo enorm populair is geworden?
Vermeulen: ‘Dat is een heel belangrijke ontwikkeling. Met de Airfryer Pommes Frites als eerste airfryerproduct in de categorie zijn wij de grondlegger geweest voor dit nieuwe segment en hebben we de airfryer-trend in Nederland flink opgestuwd. De airfryer is populair en dat wordt nog steeds meer: bijna de helft van de Nederlandse huishoudens heeft een airfryer in huis. Onder Aviko-gebruikers ligt dat aandeel nog een stuk hoger. We zien daarnaast dat het segment steeds groter wordt, omdat shoppers willen variëren. Vandaar dat het toevoegen van nieuwe snijmaten een welkome ontwikkeling is.’

 

Bukkems: ‘Toen de airfryer-trend net opkwam was de consument nog zoekende: wat kan ik er allemaal in bereiden, en hoe krijg ik de friet krokant? De SuperCrunch Airfryer Pommes Frites bood hen daarin de oplossing. Door de consument te helpen met speciale airfryer producten, creëer je een verdere groei aan het segment.’

 

Wat heeft de lockdown betekend voor Aviko?
Vermeulen: ‘Dat heeft een flinke impact gehad. In retail zagen we de afzet flink groeien, in friet en in andere aardappelproducten. Consumenten hadden meer tijd om te koken, gingen meer from scratch koken en kozen minder gauw voor kant-enklaar. Ook in friet zie je de verschuiving van out of home naar supermarkt. Voor Aviko als geheel is het verhaal minder rooskleurig, omdat we een groot aandeel hebben in out of home, dat met de groei in retail niet te compenseren is.’


Dunne frites zijn vooral populair bij huishoudens met kinderen. Kinderen vinden over het algemeen de dunnere lekkerder dan de dikkere, waarin meer de volle aardappelsmaak zit.

Welk vervolg voorzien jullie op deze introductie?
Vermeulen: ‘We blijven goed volgen op welke manier we het airfryersegment kunnen versterken. We weten dat friet in het weekend veel wordt gebruikt voor een snackdag, terwijl wij bij Aviko als totaal maaltijdmerk ook de relevantie willen bieden voor de andere weekdagen, met name voor de ‘vlot en vers-dag’ in het begin van de week. Daarvoor hebben we een categorievisie ontwikkeld rond de vraag: hoe kunnen we vriesvers relevant maken voor de avondmaaltijd? We hebben hiervoor vier groeipilaren uitgezet, waarmee we voor de retail die categoriegroei in de komende jaren kunnen realiseren. Hiermee willen we vriesvers op de (menu)kaart zetten. We gaan die categorievisie binnenkort in Foodmagazine uiteenzetten.’


Volgende pagina

Diepvries - Maaltijden

14/23
Loading ...