Winnaar categorie Bakproducten

Koopmans

 

 

 

Koopmans Vruchtenslof wint met variatie en gemak 

Lees verder 

 

 

Tynke Halbertsma is blij met de overwinning van Koopmans Vruchtenslof.

Foto: Michel Zoeter/bewerking: Colorscan

 

 

 

 

 

 

 


 

De Wheel voor Bakproducten gaat naar Dr. Oetker voor de Koopmans Vruchtenslof met banketbakkersroom. Gemak en variatie voor de thuisbakker, met een resultaat dat boven de kant-en-klaarproducten uitsteekt.

 

Koopmans Vruchtenslof met banketbakkersroom is een bakmix voor een slof met brosse bodem en een vulling van gele banketbakkersroom waarmee de thuisbakker makkelijk kan variëren met vers fruit als aardbeien, kersen, bosvruchten of appel, of met chocolade, noten of amandelspijs. De banketbakkerthuis zet zo gemakkelijk en snel iets feestelijks op tafel. Koopmans Vruchtenslof met banketbakkersroom is geïntroduceerd in week 17 van 2020.

Bekijk de bekendmaking van winnaar Koopmans in de categorie Bakproducten

door percussie act Drumboost.

Wat maakt dit zo’n bijzonder product?
Brand manager Tynke Halbertsma: ‘De brosse bodem is extra lekker als je hem zelf maakt. Dat is de meerwaarde ten opzichte van kant-enklaargebak. Met de topping kun je je eigen creativiteit de vrije loop laten. Daardoor is de slof gemakkelijk te maken voor verschillende momenten, en met verse producten uit verschillende seizoenen. De Vruchtenslof bevat een bakvorm, dus de consument heeft zelf geen slofvorm nodig.’

Hoe reageerde de retail op de plannen voor deze introductie?
Senior trade marketeer Nicole Teerink: ‘De Vruchtenslof is zeer positief ontvangen. Door het geloof en enthousiasme van onze retailpartners en uiteraard de shoppers hebben we binnen enkele weken een gewogen distributie weten te realiseren van ruim 60 procent. De Vruchtenslof is dan ook een uniek item binnen het bakschap en biedt tal van mogelijkheden voor cross-sells. Het is relevant in alle seizoenen en zorgt tevens voor een mooie kassa aanslag.’

 

Wat was voor jullie belangrijk in de marketingcampagne?
Halbertsma: ‘De centrale boodschap erbij is dat hij echt heel erg lekker is en tevens erg makkelijk is in bereiding. Daarnaast hebben we benadrukt dat een bakvorm in de verpakking is bijgevoegd; dit maakt het makkelijker om een lekkere slof te maken en het verlaagt de aankoopdrempel. En de vele variatiemogelijkheden vormen een extra stimulans. We hebben een grote campagne gedraaid op televisie (‘Koopmans; dan ben je thuis!’), en met de Koopmans onlinevideo hebben we de focus op variatie versterkt. Daarnaast hebben we verschillende winacties gedaan. De consument kon winnen met de mooiste slof, ontzettend leuk om te zien hoe trots mensen waren op het eindresultaat. Dit product leent zich uitstekend om er iets moois van te maken.’

 

Waarom was dit vooraf een product met marktpotentie?
Teerink: ‘De Vruchtenslof is een concept dat tussen cake en taart in zit en behoort tot het vaste assortiment bij de banketbakker en de versafdeling in de supermarkt. Het was daarom een logische stap om te komen met een Vruchtenslof die de consument zelf kan maken en kan personaliseren. Het is een typisch Hollands product en past daarom
perfect bij Koopmans.’


We hebben benadrukt dat een bakvorm in de verpakking is bijgevoegd; dit maakt het makkelijker om een lekkere slof te maken en het verlaagt de aankoopdrempel.

Wat heeft corona gedaan met de categorie Bakproducten? We zagen al dat we tijdens de lockdown in het voorjaar meer zijn gaan bakken...
Teerink: ‘De categorie heeft het afgelopen jaar een forse omzetstijging laten zien. In het begin van de lockdown zagen we vooral een toenemende vraag naar basismeel, pannenkoeken en broodmixen. En doordat de consument veel thuis zit en bakken leuk en gezellig is om samen met het gezin te doen, zien we dat er fors meer gebakken is en de categorie veel nieuwe kopers heeft aangetrokken. Dit heeft ertoe geleid dat de categorie Bakmixen en melen met maar liefst 32 procent is gegroeid in 2020.’

 

Hoe groot is het succes van Koopmans Vruchtenslof geworden?
Teerink: ‘Binnen het segment Cake en Koek, waar de Vruchtenslof onder valt, is het een van onze top-10 producten. Tot en met week 12 van 2021 zijn er ruim 300.000 Koopmans Vruchtensloffen verkocht. Een klein jaar na introductie dus een hele mooie prestatie.’

 

Welk vervolg gaat Koopmans aan Vruchtenslof geven?
Halbertsma: ‘We zijn druk bezig met mooie nieuwe introducties. Zoals de Fruittaart onder Koopmans, de eerste koude taart onder Koopmans. Met Koopmans mix voor Fruittaart maak je gemakkelijk en snel een heerlijke taart. Met een zachte romige vanillevulling en een krokante koekbodem. Je kunt eindeloos variëren met fruit naar keuze, zonder oven. Deze speciale feesttaart is geïntroduceerd ter ere van ons 175-jarig bestaan. En daar zijn wij natuurlijk heel trots op!’


Volgende pagina

Bakproducten

10/23
Loading ...