Net als vorig jaar is Unilever winnaar in de categorie IJs, nu met de Magnum Ruby Collection. De combinatie van de intrigerende rozekleurende ruby-chocolade met het romige ijs is een enorm succes bij de consument, ondanks de lockdown. Of dankzij: consumenten zijn meer Magnum gaan eten.
Unilever wint de Wheel of Retail voor de Magnum Ruby Collection. Anne Schreuders, marketingmanager voor onder andere Magnum en Ola: ‘Collection is een range producten die we geïntroduceerd hebben als ‘collectors items’, een serie premium-Magnums. Magnum Ruby hebben we in die serie in drie verpakkingen op de markt gebracht. Naast de single verpakking is er een verpakking met zes mini’s, en een verpakking met drie standaardformaat Magnums.’
De ruby chocolade is in 2017 ontdekt als nieuwe cacaosoort, met een wat frisse smaak door een zuurtje uit de boon. Magnum verwerkte als eerste merk in Europa de ruby chocolade in ijs. In week 10, bij de mutaties in diepvries, is Magnum Ruby in de supermarkten ingestroomd. ‘Onder de dikke laag chocolade zit romig wittechocolade-ijs met een swirl van frambozen. Die combinatie komt voort uit experimenten van onze koks. Bij vanille-ijs komt de frisse ruby chocolade minder goed tot zijn recht, vandaar wittechocolade ijs, dat iets zoeter is’, zegt Schreuders.
Als Unilever een nieuwe Magnum aankondigt, hoe reageert de retail dan?
‘Direct enthousiast. Sommigen kenden ruby chocolade nog niet, maar iedereen prijst de innovatie en vernieuwing. Het maakte wel dat we dus twee taken hadden: zowel de consument informeren over wat ruby is, én hen verleiden tot proberen en kopen.
Zijn jullie zelf bij introductie direct overtuigd van het komende succes?
‘Het leuke is dat het een groot, global merk is. Er wordt gekeken naar de trends die in veel verschillende landen spelen. Magnum zoekt als merk in die trends steeds de perfecte balans tussen chocolade en ijs. De Magnum Ruby is in 2019 als eerste in Turkije op de markt gebracht. Dat was erg populair, ook vanwege de ruby chocolade. En dat gaf ons het vertrouwen om het ook op de Europese markt te introduceren. In Nederland hebben we het gelanceerd in een Michelin-restaurant in Amsterdam, met foodrecensenten en bloggers, tijdens een zevengangendiner, waarbij elke gang met ruby chocolade bereid was om te verrassen met de smaak en veelzijdigheid van de ruby chocolade. Het dessert was de onthulling van de nieuwe Magnum Ruby. Juist omdat we ‘talkability’ wilden creëren.’
Magnum is groot in de supermarkt, maar ook in out-of-home. Wat heeft corona betekend voor Magnum?
‘Voor de penetratie is die invloed heel groot geweest, die groeide met 10 procent. Door het meer thuis genieten is ijs flink gegroeid in de supermarkt, en ook Magnum. Dat heeft de verliezen in OOH gecompenseerd. Maar onze OOH-klanten hebben erg te lijden gehad en we kunnen niet wachten tot terrassen, pretparken en stranden weer open mogen. Per saldo hebben Nederlanders meer Magnum gegeten.’
Hoe groot is Magnum Ruby geworden?
‘Als het gaat om innovatie is het een succes. In de zomerweken heeft hij vaak harder gelopen dan onze corevarianten. Innovatie is voor het totale ijsschap een erg belangrijke kracht: mensen proberen graag iets nieuws. Dit jaar hebben we de Magnum Ruby Pint gebracht, een nieuw formaat in de ruby-lijn, omdat we er duidelijk een nieuwe groep mee aanspreken. De ene groep houdt meer van karamel en nootjes, de andere meer van fris en fruitig. Zo trekken we ook voor de retail verschillende kopers aan.’