Grolsch Herfstbier 0.0% is de winnaar in de categorie Alcoholhoudende dranken. Knap voor een drank zonder alcohol, en het geeft eigenlijk al aan hoe goed dit nieuwe speciaalbier is. Ook de retail is onder de indruk en kent Grolsch ook de Special Wheel voor Innovatie toe.
Grolsch Herfstbier 0.0% is een alcoholvrij, donker bier. Dennis Nijenhuis, head of Category Strategy: ‘Het uitgangspunt was een alcoholvrij, donker speciaalbier te brouwen dat past in de tijd dat de dagen weer korter worden en het weer koud en nat. Hiermee zouden we de categorie 0.0 in speciaalbier verder kunnen laten groeien. Het is geen bokbier, omdat het niet het juiste stamwortgehalte heeft, vandaar Herfstbier 0.0%. Het is een mooie prestatie van onze brouwers, want het is een stuk lastiger om een goed donker bier zonder alcohol te maken dan blonde alcoholvrije bieren.’
Brand manager Ellen Slaa: ‘We hebben al enkele jaren de Grolsch Proeverij, waarbij we nieuw ontwikkelde bieren tijdelijk uitzetten bij geselecteerde horecazaken, en feedback van ondernemers en klanten vragen. Naast feedback vanuit de Grolsch Proeverij hebben we het bier ook aan de bezoekers van de Military in Boekelo – voor velen het moment om bokbier te drinken – laten proeven. Uit alle feedback hebben we de smaak verder verfijnd.’ Net als bokbier is Grolsch Herfstbier 0.0% een seizoensproduct, gericht op de periode van eind september tot en met maart. Het is geïntroduceerd in week 37 van 2020, in een sixpack. Een opvallende winnaar in deze categorie: alcoholhoudende dranken.
Nijenhuis: ‘Dat we hier winnen, zegt wel iets over de kwaliteit van het bier. Daarnaast zijn we ook zeer verguld met de extra Wheel voor Innovatie: de jury heeft hiermee onderstreept hoe innovatief we zijn met dit product. Het is ook een unieke propositie, want een goed alcoholvrij donker bier was er nog niet. Deze introductie helpt enorm om alcoholvrij meer onder de aandacht te krijgen. Het helpt in die zin de verdere distributie en groei van alle alcoholvrije speciaalbieren.’es eten. Daarom hebben alle verpakkingen twee recepten, een recept met veel groente en een variatietip zonder vlees.’
Was dit succes naar verwachting?
Nijenhuis: ‘Ruim 5000 hectoliter en een omzet van €1,1 miljoen. In een paar weken tijd hebben we dit zo groot weten te maken. En de reacties vanuit de retail die binnenkomen via onze contactpersonen zijn ook eensluidend: het is een terechte winnaar. Dat is mooi om te horen.’
Corona heeft een flinke invloed gehad op het gedwongen thuis genieten. Was 2020 daarmee een goed jaar voor een introductie als Herfstbier 0.0%?
Nijenhuis: ‘Dat heeft meegeholpen. In 2020 is het segment speciaalbier met een dikke 30 procent gegroeid in retail. En 0.0%-speciaalbier groeide met 60 procent. Natuurlijk is dat in absolute zin een veel kleiner segment, maar het geeft aan dat mensen ook thuis op zoek zijn naar dat genietmoment, en dat hoeft niet altijd met alcohol.’
Slaa: ‘We zien drie redenen bij consumenten in hun keuze voor alcoholvrij bier: functioneel, bijvoorbeeld omdat je bij je medicatie geen alcohol mag hebben. Soms willen consumenten even geen alcohol om hun gezondheid, maar willen ze wel genieten. Of ze willen in controle blijven, omdat ze de volgende dag weer scherp moeten zijn.’
Nijenhuis: ‘Met deze introductie trekken we meer volume de categorie in, dat is belangrijk. Speciaalbier en 0.0% zijn beide groeisegmenten, en daarmee laten we de categorie groeien zonder in te bijten op andere segmenten. We zijn er ook vooral in geslaagd om het bier toegankelijk te maken voor een breed publiek.’