Lange tijd was Bieze Food Solutions vooral een trouwe partner van de handel in de levering van privatelabelproducten in met name zuivel. Nu is er ineens merkenbouw met een succesvolle lijn cheesecakes. Variant Oreo is goed voor de Wheel voor Zuivel.
Oreo Cheesecake is een schandalig lekkere cheesecake, volgens de interne omschrijving bij Bieze Food Solutions. Een kartonnen wikkel bevat twee porties, boven op elkaar. Sales manager Retail Bart van den Heuvel: ‘Die verpakking is een bewuste keuze, zodat het één schapplek in beslag neemt. Het is een romige cheesecake met de originele Oreo-biscuit erin verwerkt. Eind 2020 hebben we twee varianten op de markt gebracht, Oreo Cheesecake en Toblerone Cheesecake. Ook is een aantal lavacakes onder ditzelfde concept geïntroduceerd.’
Eind 2020; wat is er sindsdien gebeurd?
‘Dit jaar, in week 10 van 2022, hebben we een derde variant geïntroduceerd, Daim Cheesecake, als line-extension op de eerste twee. Die eerste twee varianten lopen nog steeds heel goed, en we zien de rotaties nog steeds toenemen bij onze klanten. We willen de consument blijven verrassen met leuke nieuwe smaken, dus hebben we nu deze Daim toegevoegd. Een bewuste keuze om de range aantrekkelijk te houden.’
Wat zegt het feit dat Bieze nu zelf een merk in de markt zet?
‘Wij zijn van origine sterk in het ontwikkelen van private labels in samenwerking met onze klanten. Dit doen we ook veel binnen verse zuivel en blijven we uiteraard ook doen. Wij zijn van mening dat het niet zozeer draait om private label of merk, maar om de juiste oplossing te bieden voor de categorie. In dit geval zagen wij een kans om waarde te creëren en dat lukt toch het beste met een merkpropositie. Daarom hebben we deze lijn ontwikkeld in samenwerking met een partner die de licentie heeft van Mondelez.’
Wat was belangrijk in de campagne?
‘We hebben dit product eigenlijk niet echt met marketing ondersteund, op enkele prijspromoties na. Onze focus lag in eerste instantie op het verkrijgen van een goede distributie, waarna we de marketing zouden opstarten. Al snel bleken de producten zodanig hard te roteren, dat we na het eerste kwartaal hebben moeten besluiten geen verdere ondersteuning in te zetten om aan de reguliere vraag te kunnen voldoen.’
Hoe groot is het succes geworden?
‘Het is absoluut één van onze succesnummers geworden. In 2021 hebben we meer dan een miljoen stuks verkocht van dit concept. En waar we vooral zeer trots op zijn is dat we, terwijl we vooral sterk zijn in commodity-zuivel, dit concept zelf hebben bedacht en ontwikkeld, als aanvulling op de categorie. Voor ons bedrijf een heel andere benadering dan we gewend zijn, en dan is deze prijs een heel mooie kroon op ons werk.’
De prijs is voor Oreo, dus dat zal de grootste variant zijn. Hoe doet Daim het intussen?
‘Daar hebben we nog geen goede cijfers van, die introductie is nog te kort geleden. Maar in de ex-factory cijfers zien we wel dat hij al meeloopt op het niveau van de eerste twee.’
Is er meer mogelijk?
‘In dit soort desserts zien wij inderdaad nog veel meer mogelijkheden. De categorie zoete desserts heeft jarenlang gebouwd op pudding, maar dat segment heeft het moeilijk. En dan is dit concept voor de categoriemanagers een heel fijne aanwinst voor het schap. Er komt zeker nog meer!’