Grolsch heeft de introductie van Viper Hard Seltzer groots aangepakt. Het tweede coronajaar heeft de introductie echter niet bepaald geholpen. Juist die sociale gelegenheden van samen genieten vielen weg. De retail ziet echter ook de potentie en waardeert Grolsch met een Wheel voor deze inspanningen.
Viper Hard Seltzer is bruiswater met een fruitsmaakje en 4 tot 5 procent alcohol. Het komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, waar het de laatste zeven jaar sterk is gegroeid. Voor Nederland was het tot voor kort een onbekende categorie. In maart 2021 is Viper Hard Seltzer in meerdere landen tegelijk op de markt gebracht door de internationale Asahi Group. In Nederland is de afzender Grolsch, als onderdeel van Asahi. Viper Hard Seltzer is bij introductie in de smaken Cranberry en Lime verkrijgbaar, in fles en blik van beide 33 cl.
Yara Pelzer, brand group manager International Brands bij Grolsch: ‘Viper Hard Seltzer is laag in calorieën, lager dan bijvoorbeeld bier, en het is goed doordrinkbaar en verfrissend. Vooral dat verfrissende maakt dat het vaak een vervanger is van andere dranken als pils of wijn. Het begint vooral onder de jongere doelgroep van 18 tot 30 jaar nu zichtbaarheid te krijgen. In Amsterdam kon je op Koningsdag veel mensen met een hard seltzer zien lopen.’ Jorg Nolte, category manager Retail: ‘En dat zijn niet alleen seltzers van Viper. Er is gelukkig veel aanbod van Hard Seltzers. Dit helpt om het segment voor de consument te ontsluiten. De aandacht die wij aan Viper geven draagt hier stevig aan bij.’
Hoe heeft de retail de aankondiging ontvangen?
Nolte: ‘Heel goed. Al onze partners zijn continu op zoek naar innovatie. Met Viper hebben we een stevige nieuwe impuls gebracht met een nieuw verhaal. Onze plannen met het nieuwe merk en het uitbouwen van deze categorie en de communicatie erachter, heeft veel positieve reacties opgeleverd. De mogelijkheden voor Viper werden door alle partners herkend.’
Zagen jullie vooraf de potentie van Viper in Nederland?
Nolte: ‘We hebben vertrouwen kunnen halen uit de grote markt die seltzer in Amerika al is, met zo’n 15 procent van de bierplas aldaar. Enerzijds weten we dat Nederland snel openstaat voor nieuwe dingen. Anderzijds is dit ‘easy drinking’ een vrij groot gebruiksmoment in Nederland: een barbecue met vrienden of van de zon genieten in het park. Hard seltzer voegt daar de eigen voordelen van laag in alcohol, laag in calorieën en goede doordrinkbaarheid aan toe.’
Heeft corona het succes vertraagd?
Nolte: ‘Het heeft de potentie van het segment vertraagd. Het afgelopen jaar mochten we thuis veel minder mensen ontvangen, de barbecue of de verjaardag was veel meer ingetogen, er waren geen festivals.’
Pelzer: ‘Het echte succes moet nog komen. De categorie is nu nog niet heel groot en corona heeft daar ook niet aan meegeholpen. Die social moments waren er vorig jaar niet. 2022 moet echt het jaar van hard seltzer worden. De komende festivalzomer gaat het helemaal worden.’
Wat kan hierop volgen?
Pelzer: ‘We hebben net een nieuwe variant toegevoegd aan het assortiment: Peach. Deze variant is alleen in blik op de markt gekomen.’
Nolte: ‘Peach zit in het variety pack dat sinds week 11 van dit jaar op het schap staat, samen met een four-pack Lime, omdat we zien dat de consument vaak meerdere units koopt en ook de smaakvariatie vaak terugkomt. De twee multipacks vervullen de behoefte aan een voordeel-gemaksverpakking. Dat maakt dat we besloten hebben om in retail niet verder te gaan met de flesverpakking, om ruimte te maken voor deze uitbreidingen.’
Pelzer: ‘Dit jaar gaan we ons specifiek op de doelgroep richten. We hebben acht studenten aangenomen met wie we in de studentensteden Viper gaan promoten.’