Magnum Double Gold Caramel Billionaire is de rijke naam voor een al even rijk product. Het is het volgende succesnummer in de rijke historie van het grote ijsmerk. De retail was al overtuigd bij de introductie. De verkoopcijfers doen de rest en zorgen dat de Wheel in de categorie IJs opnieuw naar Unilever gaat.
Magnum Double Gold Caramel Billionaire is het succesnummer van Magnum dat rond week 10 van 2021 op de markt is gekomen. Deze Billionaire is in 4-pack, als pint en als 6-pack mini verkrijgbaar. In out-of-home – en in supermarkten met impulskoelers – is hij als 85 ml single op de markt. Tobias Sparnaaij, brand manager Magnum en Ola Nederland: ‘Magnum Double Gold Caramel Billionaire is geïnspireerd op de Pecan Millionaire shortbread, een dessert uit Engeland. Bij Magnum hebben we daar onze eigen interpretatie van gemaakt: krakende gouden karamelchocolade, gezouten karamelsaus en pecan-en-beschuitijs. Die saus maakt echt het verschil, want het is zó’n enorm rijk en smaakvol product, de balans is precies goed.’
Wat gaat er vooraf aan de introductie van zo’n succes?
‘We beginnen ruim van tevoren met het bedenken van een nieuwe innovatie. Daar zijn we altijd heel vroeg mee om ervoor te zorgen dat we de kwaliteit waar Magnum voor staat kunnen waarborgen. We baseren ons dan op consumenteninzichten en werken samen met chefs voor inspiratie. Op basis van die concepten wordt ons R&D-team gebriefd en de campagne ontwikkeld samen met onze bureaus. Voor Billionaire kwam daar de slogan ‘Pleasure has more than one layer’ uit voort, wat weer aansluit bij de bredere visie van Magnum: je kunt pas echt kunt genieten als je je helemaal vrij voelt om jezelf te zijn. Mensen hebben verschillende lagen en die moet je vieren. Deze meerdere lagen zitten dus niet alleen in het ijsje, maar ook in alle activaties.’
‘In het derde of vierde kwartaal hebben we dan de strategische sessies met onze klanten en presenteren we onze innovaties voor het volgende jaar. Zo ook met deze Magnum Billionaire. Het is een naam die niet vaak voorkomt en het is een ijsje dat sterk uitnodigt om te proberen. De respons was dan ook heel erg goed. De zichtbaarheid op de schappen en de samenwerking met de klant was daarin essentieel.’
Is de distributie dan ook direct op peil?
‘Elke introductie van Magnum wordt in Nederland groots ondersteund met een impactvolle mediacampagne inclusief tv, online, pr, outdoor en trams in grote steden. Beschikbaarheid voor de consument en distributie is daarin heel belangrijk. Als de schappen rond week 10 veranderen, dan werken we inderdaad nauw samen met onze klanten om de distributie vanaf het eerste moment op het juiste niveau te brengen.’
Ziet jullie eigen brand-team vooraf ook al dat dit een grote hit gaat worden?
‘Je moet natuurlijk altijd nog maar zien wat het product gaat doen, want de consument heeft hierin het laatste woord, maar we weten inmiddels wel wat werkt, en als marktleider in ijs willen we daarin altijd innovatief blijven.’
Hoe groot is het succes geworden? Vergelijkbaar met de vorige successen?
‘Het heeft vorige successen overtroffen. Dus we kunnen wel zeggen dat dit een van de meest succesvolle innovaties is van de laatste jaren.’
Welk vervolg voorzien jullie?
‘Het feit dat hij ook dit jaar weer beschikbaar is in de winkels is natuurlijk al heel goed nieuws. Wanneer een product heel goed wordt ontvangen door de consument dan laten we het in het assortiment. Zolang de vraag groot is zullen ze blijven.’