Winnaar Zoetwaren & Snacks - Chocolade

Test4_1104
Test4_1103

Knoppers NutBar


Stap in nieuw segment levert forse rotatie

Al 20 jaar is de wafel van Knoppers in Nederland op de markt. Nu is er, gebaseerd op het populaire tussendoortje, een stap in een nieuwe categorie met de Knoppers NutBar. Buitenlands succes en de sterke multimedia-campagne hebben de retailpartners snel overtuigd, met als gevolg dat de NutBar nu de snelst roterende multipack in het candybarschap is. Knoppers NutBar wint de Wheel of Retail in de categorie Zoetwaren & Snacks - Chocolade.

Artiesten maken de winnaars bekend van de Wheels of Retail 2020. De beste productintroductie van afgelopen jaar in de categorie Snacks & Zoetwaren - Chocolade is...

Knoppers NutBar is een echte candybar op basis van een luchtige wafel, met daarbij romige karamel en hazelnoten omhuld door chocolade. Geïntroduceerd in week 32-2019 als 5-pack en single.

 

Lisette Scholten, senior productmanager Knoppers: ‘Die samenstelling maakt het een unieke combinatie binnen candybars. Knoppers is bij de consument al jaren bekend van de Knoppers wafels, een sterk item in het koekschap. Knoppers NutBar is een eerste stap in het chocoladeschap en is een knipoog naar de herkenbare smaak van de Knoppers wafels.’

 

Knoppers bestaat in Duitsland al 30 jaar en het merk is in Nederland al 20 jaar op de markt en verkrijgbaar in meerdere varianten.

 

Wanneer Storck bij de retail aanklopt en meldt dat er van Knoppers ook een NutBar komt, wat zegt de retail dan?
Rob Verkade, sales & trade marketing director: ‘Onze retailpartners waren erg enthousiast. We konden laten zien hoe groot het succes was van de Knoppers NutBar in andere landen, Duitsland, Polen, Oostenrijk en Zwitserland. Het resultaat van de introductie daar was direct een zeer hoge rotatie en een enorm marktverruimend effect. Daarnaast was de retail op zoek naar een challenger die dynamiek creëert en nieuwe gebruikers naar de categorie trekt.’

 
Manon Dortland van Storck  reageert op het winnen

Hoe ontstaat dit idee van een overstap van Knoppers naar een andere categorie? 
Scholten: ‘We kijken altijd naar wat de wensen van de consument zijn, welke ontwikkelingen er spelen en waar wij marktpotentie voor Storck zien. En ook de categorieën waarin we nog geen rol spelen, nemen we daarin mee.’

 

Als de retail in Nederland enthousiast reageert, betekent dat dan ook dat het overal direct op distributie ligt?
Verkade: ‘De opnamebereidheid was gelijk groot. De prognose voor Nederland die we aan het buitenlandse succes konden verbinden maakte grote indruk. Onze klanten zijn enthousiast over de smaak, de marge en het ondersteuningsplan. Vanaf de start kregen we daarmee een brede distributie. Bij Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Superunie is de NutBar direct opgenomen. De distributie lag daarmee al vrij snel boven de 70 procent. In 5-packs is nog wel wat te winnen, er zijn nog retailers die later of minder vaak muteren, ondanks dat het succes onmiskenbaar is en wij vraag creëren met onze tv-campagne. Ook zien we regelmatig out-of-stock en ligt Knoppers NutBar nog niet overal op de beste positie in het schap. Daarnaast werken we ook aan het succes van de single in de kassaschappen. Ook in het out-of-homekanaal gaat de single nu goed op gang komen.’

Scholten: ‘De retail heeft natuurlijk wel behoefte aan een goede ondersteuning. We zijn met Knoppers daarom het jaar rond aanwezig met een multimediacampagne, op televisie, online op social media en in samenwerking met influencers. Uit onderzoek bleek: “Proeven is geloven”, daarom hebben we in de campagne de nadruk gelegd op trial, met intensieve sampling onder de doelgroep.’

 

Hoe groot is het succes geworden?
Verkade: ‘Met het multipack zijn we de nummer 1 in base-rotatie en scoren we ver boven de bekende namen binnen candybars. Dit is het bewijs dat een lekker product onder een bekend merk in een nieuw segment direct kan opvallen en vanaf het schap hoog kan scoren. Daar zijn we trots op en dat smaakt naar meer!’

Zoetwaren en snacks - Chocolade

9/21
Loading ...