De nieuwe Eat Natural Ontbijtgranen Noten & Zaden is dit jaar goed voor de Wheel of Retail in de categorie Ontbijtproducten. Importeur en merkenbouwer Lemar heeft vorig jaar de relaunch van de populaire muesli begeleid. En met succes. Het nieuwe product sluit aan op de trend naar minder suiker en meer vezels. Nieuwe ontwikkelingen met Eat Natural zijn op komst en al aan de retail voorgesteld.
Eat Natural is het belangrijkste merk van Lemar, het bedrijf dat de repen en ontbijtproducten in Nederland importeert en vermarkt. Daarnaast is Lemar actief met de merken Grenade en Jackfruit.
De populaire fruit en notenrepen van Eat Natural hebben een sterke merkextensie gekregen in ontbijtgranen. De vernieuwde Eat Natural Ontbijtgranen Noten & Zaden zijn dit jaar goed voor de Wheel of Retail voor ontbijtproducten. Marketing manager Marieke Bussink: ‘De producten van Eat Natural worden met veel liefde en aandacht gemaakt in onze thuiskeuken genaamd de Makery, in Essex, Engeland, grotendeels met de hand in kleine porties. Ook deze nieuwe Eat Natural Ontbijtgranen Noten & Zaden. Wat dit product bijzonder maakt, is de combinatie met de amandelen, stukjes hazelnoot, mix van drie zaden en volkoren haver. Daar doen we nog een deel geroosterde roggekruim, rijstpops en kokosnoot schaafsel bij voor een krokante bite. De mix wordt langzaam geroosterd in de oven met raapzaadolie en honing. Nootachtig en krokant.’
Salesmanager Rogier Schat: ‘Eat Natural Ontbijtgranen Noten & Zaden staan al sinds maart 2012 in het schap. In juli 2019 hebben we de verbeterde receptuur doorgevoerd in een relaunch. In de productie is lang gewerkt aan de juiste receptuur om met minder suiker toch de gewenste smaaksensaties en kwaliteit te behouden. Tegelijk is de verpakking gemoderniseerd. Het nieuwe recept bevat 23 procent minder suiker - alle geraffineerde suikers zijn eruit gehaald - en 17 procent meer vezels, maar de smaak is onveranderd lekker.’
Bussink: ‘We hebben de verbeterde receptuur aangekondigd op de verpakking en de relaunch ruim ondersteund met schapcommunicatie, activaties in de winkel, social media en publicaties in de pers. De retail heeft tenslotte het Preventieakkoord getekend en elk initiatief tot het terugbrengen van suikers en toevoegen van vezels wordt positief onthaald.’
Schat: ‘We hebben de introductie ook nadrukkelijk in samenspraak met de retailpartners gedaan. We hebben onze plannen op tafel gelegd en zij hebben ons diverse tips voor de communicatie gegeven. In juli 2019 zijn we gestart, maar omdat de retailers verschillende mutatiemomenten hanteren was tegen het einde van het jaar alles geruisloos omgezet. Voor een klein team als dat van Lemar is dat best een prestatie.’
Bussink: ‘Het belangrijkste argument blijft de smaak, de kwaliteit. Het is proeven en proberen; niets gaat de Eat Natural Makery uit als het niet lekker is.’
Schat: ‘We zijn als Lemar een nieuwe route ingeslagen waarin we ons nog meer willen laten zien als merkenbouwer van verantwoorde foodmerken, en hebben daar als bedrijf bewuste keuzes in gemaakt. Met de komst van Andre Hendriks, onze nieuwe algemeen directeur, en de uitbreiding van ons commerciële team zijn we gericht bezig om het merk Eat Natural verder te laten groeien, en om nieuwe merken als Grenade en mooie producten als Jackfruit op de Nederlandse markt te introduceren. Het is voor Lemar een verantwoorde, nieuwe richting.’
Bussink: ‘Het nieuwe Lemar focust op verantwoorde voedingsconcepten en kijkt continu naar mogelijkheden. Nieuwe merken waarmee we een brug kunnen slaan tussen de super bewuste consument en de mainstream. Bestaande merken zoals Eat Natural waarmee we andere productcategorieën kunnen aanboren of juist innovaties in nieuwe verantwoorde categorieën die passen bij Lemar.’