Met Coca-Cola zero sugar cinnamon heeft de marktleider een nieuwe impuls gegeven aan het frisdrankschap: de introductie van seizoensvarianten. Het variëren en verrassen met tijdelijke smaken lijkt een nieuwe belangrijke trekker te worden voor de categorie. De eerste editie, Coca-Cola zero sugar cinnamon, is door de retail beloond met de Wheel of Retail in de categorie Frisdrank.
Coca-Cola zero sugar cinnamon is een nieuwe suikervrije variant waarin de herkenbare Coca-Cola-smaak is gecombineerd met een vleugje kaneel. Deze variant is geïntroduceerd in het najaar van 2019 en speciaal gericht op de feestdagen.
Jantine Grijzen, director Home Channel Coca-Cola European Partners Nederland: ‘Deze nieuwe smaak hebben we op de markt gebracht in een 330-ml-blikverpakking en in een 1-literpetfles. Het is een seizoensproduct, bedoeld voor de decemberfeestdagen. Zulk tijdelijk assortiment moet wel in het schap kunnen rouleren, waardoor we er bewust voor kiezen om niet alle verpakkingsformaten hierin mee te nemen. Blik en literfles zijn als gangbaar formaat het meest geschikt om dit binnen het bestaande schap op te vangen.’
Coca-Cola zero sugar cinnamon is als seizoensproduct een groot succes, beloond met een Wheel of Retail. Betekent dat dat cinnamon komend najaar opnieuw in de winkels zal verschijnen?
Daan Berendsen, marketing manager Core Brands Coca-Cola Nederland: ‘Dat weten we nog niet. Cinnamon is de eerste stap in onze 'rotational flavour calender’. De kaneelsmaak past bij de feestdagen in de winter. Cinnamon is inmiddels vervangen door de zojuist ingestroomde nieuwe seizoensvariant Coca-Cola zero sugar peach. Peach is een echte lente- en zomersmaak en is ook in blik- en literverpakking op het schap gekomen. We zijn uiteraard erg blij met hoe cinnamon het afgelopen jaar heeft gepresteerd en we bekijken op dit moment of we deze smaak, gezien dat succes, ook in december terugbrengen. Het idee blijft echter dat we met zulke in-out-proposities willen proberen continu variatie te brengen per seizoen. Elk jaar een nieuwe impuls. Een van de redenen voor de smaakintroductie van cinnamon op de Nederlandse markt is dat het een jaar eerder ook in Engeland heel goed heeft gewerkt, met cijfers van de beste varianten van Coca-Cola zero sugar. Dit succes is bewezen, en we blijven altijd verder innoveren.’
Hoe is jullie visie van rotational flavours door de retail ontvangen?
Grijzen: ‘We bieden de consument variatie en verrassing en dat wordt, zoals uit deze prijs blijkt, ook geapprecieerd door de retail. Ik vind het altijd bijzonder om zo’n waardering van klanten te krijgen en het is echt een stimulans voor ons hele bedrijf. Met ons merk Fanta hebben we al eerder ervaring opgedaan met tijdelijke seizoenssmaken. Ook daaruit weten we dat het variëren en verrassen met smaken goed aanslaat. Maar het is wel een aanpak waarvoor je een merk nodig hebt dat dat kan dragen. Een nieuwe variant onder het merk Coca-Cola zorgt direct voor voldoende rotatie. Dat is wel een voorwaarde. In Nederland hebben wij het voordeel dat we kunnen putten uit de ervaringen en beschikbaarheid in de landen om ons heen, dus we hebben ook de smaken in huis. Een derde voorwaarde is dat je het logistiek allemaal goed moet kunnen regelen. Het op het schap brengen en weer uitfaseren moet rekening houden met het mutatiemoment van de klant en er mag geen out-of-stock zijn op het wisselmoment.’
Berendsen: ‘Bij Fanta hebben we de beschikking over een regenboog aan fruitsmaken, die het hele jaar door kunnen verrassen. Het nieuwe bij Coca-Cola is dat we, net als bij Fuze Tea, met echte wintersmaken zijn gekomen. Het echte seizoensaspect is hier wel het vernieuwende voor de grote merken van de categorie. Het succes is daarnaast vergroot door de kerstuitstraling van de verpakking, door de aanduiding ‘Festive Limited Edition’ en door de grootschalige support in de kerstcampagne.’