Winnaar categorie Bakproducten

Test4_1104
Test4_1103

Dr. Oetker MonChoutaart met Kandijkoekjesbodem


Succesvolle uitbreiding MonChoutaarten beloond

Winnaar van de Wheel of Retail in de categorie Bakproducten is Dr. Oetker. De nieuwe variant op de mix voor MonChoutaart met Kandijkoekjesbodem is zeer positief ontvangen door de retailers en erg populair bij de consument. Dit heeft geresulteerd in ruim 15 procent meer verkopen binnen het segment waardoor dit een waardevolle aanvulling is voor de categorie. 

Artiesten maken de winnaars bekend van de Wheels of Retail 2020. In de categorie Bakproducten is de beste productintroductie van het afgelopen jaar...

MonChoutaart met Kandijkoekjesbodem is een gemaksoplossing voor consumenten die voorheen zelf hun MonChoutaart maakten met een bodem van kandijkoekjes die zij zelf verkruimelden. Uit onderzoek blijkt dat kandijkoekjes hiervoor veelvuldig worden gebruikt en een erg populaire toepassing vormen. Deze introductie uit week 7 van 2019 is de eerste variant van Dr. Oetker naast de reguliere verpakking van MonChoutaart.

Nicole Teerink, senior trade marketeer Cake: ‘Deze bevindingen uit consumentenonderzoek hebben wij gebruikt bij de ontwikkeling van deze innovatie en daaruit is deze mix met voorverkruimelde bodem voortgekomen.’

 

Wanneer onderzoek dat uitwijst is het dan voor Dr. Oetker een logische en makkelijke stap om ook met deze introductie te komen?
Teerink: ‘ We houden sterk in de gaten wat consumenten wensen en we denken zelf continu vanuit de consument. Als we merken dat consumenten behoefte hebben aan bepaalde producten of smaken, of aan een bepaalde vorm van gemak, zoals hier de combinatie van smaak en gemak, dan spelen we daarop in. Op dezelfde wijze hebben we dat gedaan met MonChoutaart met Cookie Dough, die we in week 35 van 2019 hebben geïntroduceerd. Ook Cookie Dough is een zeer populaire smaak en past goed bij MonChou, waardoor het een logische stap was om deze derde variant te ontwikkelen. De Wheel ontvangen we echter voor Monchoutaart met Kandijkoekjesbodem, die veel meer weken de tijd heeft gehad om zich te bewijzen. Uiteindelijk heeft dat gezorgd voor ruim 15 procent meer verkopen!’

 
Elles van den Berg en Nicole Teerink van Dr. Oetker reageren op de overwinning

Dr. Oetker baseert zich voor zijn plannen op uitgebreid consumentenonderzoek. Is dat dan direct ook voor de retail voldoende overtuiging?
‘De originele MonChoutaart doet het al jaren heel erg goed en dat ziet de retail ook. Dus een innovatie als deze wordt als zeer positief verwelkomd, zeker met onze onderzoekscijfers erachter. Daarnaast hebben we de introductie met een forse campagne ondersteund, met uitingen op televisie, social media, retailbladen, met acties op de winkelvloer, displays en cross-sells. Dat alles maakt dat de retail erg positief was en we zeer snel een hoge distributie hebben weten te realiseren, van boven de 90 procent. Het succes van MonChoutaart met Kandijkoekjesbodem is goed voor de hele categorie. Het product zelf heeft voor de retail een aantrekkelijke kassa-aanslag, maar het levert ook additionele verkopen op, zoals vlaaifruit, MonChou en slagroom.’

 

In deze corona-actualiteit horen we dat consumenten thuis veel meer zijn gaan bakken. Merkt Dr. Oetker dat ook?
‘Wij merken dat de categorie bakproducten een forse omzetstijging laat zien de laatste weken. De consument zit nu veel thuis en bakken is gezellig en leuk om met het gezin te doen. Dat is een van de redenen waarom we het in de afgelopen weken sterk hebben zien aantrekken. In het begin van de lockdown, toen consumenten tijdelijk gingen hamsteren, zagen we vooral een grote vraag naar basismeel, pannenkoeken en broodmixen. Die vraag is nu aan het verschuiven naar de zoete mixen.’

Bakproducten

11/21
Loading ...