Lees verder
Vorige twee jaar de tweede plaats, nu de Industributie Trofee in de prijzenkast. Blij?
Joanneke Gamarino, category and trade marketing manager Benelux: ‘We zijn heel blij met deze prijs en de erkenning door de retail, dat vooropgesteld. We zijn ook trots dat we al drie jaar in de top van de Rising Stars zitten. En dit jaar springen we tien plaatsen omhoog in de totaalranking, we gaan van plaats 29 naar 19. Dat is geweldig.’
Fulco van Lievenoogen, salesmanager Benelux: ‘Ik denk dat ik nog wel het meest trots ben op het feit dat we al drie jaar bij de snelstgroeiende bedrijven horen. Dat is zo gaaf.’
Wat hebben jullie afgelopen jaar nog kunnen verbeteren in die samenwerking met de retail?
Van Lievenoogen: ‘We zijn consistent doorgegaan met de strategie die we ooit hebben ingezet: één keer vaker écht Tex Mex op het menu. We omarmen de Tex Mex-categorie en bouwen hem steeds verder uit. En dat heeft geleid tot en heel gezonde groei, jaar op jaar, samen met de retail.
Gamarino: ‘In GfK-cijfers zien we dubbele groei, in penetratie en frequentie. We zijn de category leader in Tex Mex, de derde internationale keuken die ook door de retail breed wordt opgepakt.’
Wat heeft de lockdown voor jullie betekend?
Gamarino: ‘Tex Mex is het afgelopen jaar nog relevanter geworden. Het is een blijvende groeikeuken. Consumenten willen het sociale aspect behouden, maar kunnen niet meer buiten de deur eten. Daarvoor is Tex Mex ideaal, omdat je het heel makkelijk heel gezellig kunt maken. Het is een goed alternatief voor uit eten gaan. Het is een feestje aan tafel.’
Van Lievenoogen: ‘Jonge huishoudens zijn makkelijk in het laten bezorgen van eten, maar even uit eten gaat wat minder snel en ook zij pakken dit nu snel op in de retail. We verwachten dat dit een blijvertje zal zijn, ook na de lockdown.’
Zowel in accountmanagement als in trade marketing behalen jullie niet de hoogste scores in de categorie; het eindresultaat is een brede gemiddelde score op alle aspecten. Maar op beide aspecten is de score lager dan vorig jaar. Welke verklaring hebben jullie voor deze daling?
Van Lievenoogen: ‘We hebben onze werkwijze niet aangepast. We willen winnen en de cijfers verbazen ons een beetje. We willen graag weten waar we kunnen verbeteren en we zullen hierover met de klanten in gesprek gaan.’
In supply chain management zijn jullie prestaties volgens de retail juist enorm verbeterd. Is daar een verklaring voor?
Van Lievenoogen: ‘Jazeker, we hebben de dingen net anders gedaan dan veel andere fabrikanten. We zijn internationaal heel flexibel geweest om met voorraden te schuiven. Het is een samenwerking met onze internationale collega’s geweest. Ons supply chain management heeft er bovenop gezeten om te leveren daar waar er vraag was. We zijn vaak vlak langs het randje gegaan, maar hebben continu gezorgd dat we de klanten konden blijven leveren. Daar hebben we enorm veel werk in gestoken.’
Wat gaat 2021 brengen voor jullie zelf en voor de relatie met de retail?
Gamarino: ‘We verwachten een verdere groei van de categorie. We komen met een mooie innovatie, een compleet concept voor the next level in taco’s. En natuurlijk gaan we de samenwerking nog verder intensiveren.’
Van Lievenoogen: ‘Traditioneel doen we veel instore. Dat heeft stilgelegen, maar gaan we weer oppakken zodra het weer kan.’