Winnaar Private label - kruidenierswaren

Menken Orlando

 

Menken Orlando scoort stabiel en pakt de winst

Een goede relatie bestaat uit meerdere aspecten. Menken Orlando laat dat zien. Op geen van de disciplines presteert het als állerbeste in deze categorie, maar op elke discipline laat het wel goede scores zien. De winnaar in 2021 in Private label - kruidenierswaren.

Net als in 2017 wint Menken Orlando de Industributie Trofee in de categorie Private label - kruidenierswaren. Op de foto van toen: managing director Robert Menken (links) en commercieel directeur Peter-Paul Menken.

Foto: Koos Groenewold

Lees verder 


Net als in 2017 presteert Menken Orlando het best van alle privatelabelleveranciers in kruidenierswaren. Na 4 jaar is het bedrijf terug op het hoogste podium. Was deze overwinning verwacht na het afgelopen jaar?
Commercieel directeur Peter Paul Menken: ‘Graag zou ik als eerste zeggen dat ik heel trots ben op ons team, dat we in deze moeilijke tijden zo overeind blijven en deze Industributie Trofee winnen. In het rapport zie ik dat er dit jaar over de hele linie in private label lagere scores zijn toegekend door de retail dan vorig jaar. Uit de onlinesessies van Industributie kwam naar voren dat dat een rode draad is bij meerdere categorieën. Vorig jaar stonden wij op een vierde plaats, maar was onze score hoger dan dit jaar, terwijl we nu winnen. Dat zegt wel wat.’

 

‘Menken Orlando heeft altijd veel interactie met de klant. Want we ontwikkelen private label concepten met toegevoegde waarde. Op 90 procent van onze producten is de marge voor de retailer hoger dan het gemiddelde in de categorie. We zijn dus een margebrenger. Wij leveren oplossingen voor de klant, gebaseerd op de vraag die wij signaleren onder consumenten. Zoals de ontbijtconcepten. Vroeger waren dat cornflakes en cruesli, maar nooit noten, pitten, zaden en gedroogd fruit. Terwijl dat steeds meer werd gebruikt door de consument, werd dat nooit als gemaksoplossing aangeboden in het schap. Wij hebben daarvoor concepten ontwikkeld voor het ontbijt, en dat is nu een markt van meer dan €10 miljoen. Gemak en gezondheid, die markt hebben wij gebouwd vanuit private label.’

Wat heeft de lockdown betekend voor Menken Orlando?

‘Interactie met de klant en flexibiliteit zijn voor onze positie heel belangrijk. De scores zijn daarin nog wel relatief hoog, maar je ziet dat we erop inleveren. Dat komt doordat we te weinig zendtijd hebben. Via een Teams-call kun je moeilijker de inspiratie en het gevoel overbrengen bij een klant. En dat terwijl we bij sommige retailers productconcepten leveren in acht verschillende categorieën.’

 

De overwinning is niet zo makkelijk geweest als vorig jaar. In accountmanagement valt de score lager uit, vooral doordat de retail de onderhandelingsvaardigheden een stuk lager waardeert. Is dit herkenbaar? Heeft het met marktontwikkelingen te maken?
‘Naast het eerder genoemde werkt hier ook door dat je in een jaar met prijsverhogingen ook minder wordt gewaardeerd. Wereldgrondstofprijzen fluctueren nu eenmaal. Zo simpel is het.’

Hessing_1298

Beeld Industributie 2021 - Foto: Nathan Reinds 

In relatiemanagement zien we iets vergelijkbaars; hier is het de flexibiliteit die niet meer zo hoog wordt aangeslagen als vorig jaar. Hoe ziet u dat?
‘In flexibiliteit scoren we doorgaans zeer sterk in dit onderzoek. Dat het nu wat lager is, kan ik niet helemaal verklaren. We leveren multichannel in veel verpakkingsvormen. De ene productielijn draait overuren, terwijl de andere stilstaat. We zijn marktleider in 5-kilo emmers pittige mixen voor de horeca. Het afgelopen jaar was dat een miljoen kilo minder. De horeca cancelde alles, terwijl de retail riep dat we alles moesten sturen dat we hadden.’

 

De grote winst zit hem in supply chain management, waarin Menken Orlando nu twee jaar op rij flink hoger scoort. Waarom gaat dit steeds beter?
‘We hebben een vreselijk complexe supply chain. Onze Aziatische zoutjes hebben een leadtime van 16 weken. De meeste retailers leveren we vandaag-voor-morgen en de meeste acties worden acht weken van tevoren gepland. Met alle data moeten we een termijn van 16 weken overzien en daarin hebben we ons sterk gespecialiseerd. Ondanks covid hebben we vorig jaar een enorm goede leveringsperformance kunnen realiseren.’

 

Wat verwacht u van 2021 voor de categorie en voor de samenwerking met de retail?
‘Hoe dan ook is er één trend die door covid is versterkt, en dat is gezondheid. Mensen bewegen meer en kopen meer gezonde producten. Dat werkt sterk in ons voordeel. Daar zullen we met onze klanten samen slim op gaan inhaken.’


Volgende pagina

Private label - kruidenierswaren

17/22
Loading ...