Lees verder
Heineken kreeg al een goede waardering van de retail over de samenwerking, maar dit jaar is er nog een flinke schep bovenop gedaan. Winnaar in Dranken én winnaar van de overall Industributie Trofee. Is deze beloning een terechte bekroning van het afgelopen jaar?
Retaildirecteur Fleur Jansen: ‘Winnen is nooit vanzelfsprekend, we zijn hier bijzonder trots op. Zelfs een derde trofee, dat is een geweldige waardering van het werk van het hele team. Het mooist is dat het een bekroning is van onze eigen retailpartners.’
Welke invloed heeft de coronacrisis gehad op de samenwerking met de retail?
‘We hebben samen met de retailers keuzes gemaakt in het portfolio waar we de meeste inspanningen zouden moeten leggen. Tegelijkertijd hebben we de samenwerking verstevigd op categorie en ook in supply chain. Ook in field sales was op de winkelvloer lang niet alles meer mogelijk en hebben we goed overlegd wat we dan wel konden betekenen om voor onze klanten van waarde te zijn. Zo hebben we op relevante thematieken kunnen inspelen (zoals de actie Help de Horeca), en zijn we meer gaan activeren op de thuiszomer.’
Het accountmanagement wordt uitstekend beoordeeld. Maar in trade marketing is er een concurrent die het net nog beter doet dan Heineken. Zit daar nog ruimte voor verbetering voor jullie?
‘We zijn trots op de 8 die we hebben gekregen voor trademarketing en zijn ook overtuigd van de kracht van co-creatie in onze samenwerking met partners. Dit zien we terug in feedback op schapadviezen, category management en ook steeds meer in bijvoorbeeld shoppermarketing. Om samen met de klant activaties op te pakken en te kijken hoe zij hierin geadviseerd willen worden is iets waar we steeds verder in willen groeien. Komende periode gaan we mooie voorbeelden hiervan terugzien op de winkelvloer, maar we blijven natuurlijk voortdurend gesprekken voeren om dit verder te optimaliseren.’
In supply chain management brengt de waardering van de retail Heineken van plaats 9 naar 1. Wat ging er afgelopen jaar ineens zo veel beter?
‘Op supply chain zijn we erg hoog gewaardeerd. Onze inzichten in de supply chain waren al wel goed, maar de beschikbaarheid was afgelopen jaar extra belangrijk. Voor sommige klanten doen wij het voorraadbeheer op het dc en bij die klanten hebben we veel korter op de bal kunnen gaan zitten. En dat zie je terug in de resultaten.
Heineken is bovendien winnaar van de (voor het eerst uitgereikte) trofee voor de Beste Digitale Leverancier 2021. Er is beoordeeld op de kwaliteit van de aangeleverde data en de ondersteuning van de online-operatie van de retailer. Ook hier is de overwinning van Heineken (van alle leveranciers uit het onderzoek!) afgetekend. Wat doen jullie zo goed op deze punten?
‘Het afgelopen jaar hebben we veel geïnvesteerd in tijd en mensen om de data te kwantificeren en analyseren. Deze prijs is een beloning voor ons e-commerceteam dat hier veel meer tijd in is gaan steken. We hebben ook geïnvesteerd in de datatooling zelf, waardoor we veel betere data-analyses kunnen maken. Het tweede onderdeel is een groot onderzoek dat wij hebben gedaan naar online shop- en zoekgedrag in de biercategorie. We hebben nieuwe shopperprofielen kunnen definiëren en in kaart gebracht hoe zij online zoeken en hun aankopen doen. En die klantspecifieke inzichten gebruiken we weer bij onze plannen bij de retail.’
Hoe kijken jullie vooruit naar 2021 in de relatie met de retail?
‘Ik hoop dat we de openheid en flexibiliteit die de samenwerking het afgelopen jaar heeft gebracht, kunnen vasthouden. Dat heeft die samenwerking sterk geholpen. Tegelijk gaan we ook weer verder vooruitdenken aan de groei van de categorie. Daarvoor introduceren wij een nieuw premiumpilsmerk in week 10, geheel in lijn met de trends in de markt. En dat doen we niet zo heel vaak.’