Lees verder
Is winnen nog leuk als je al zo vaak bovenaan staat?
Sales director Kay Schreuder: ‘Het is elk jaar weer spannend, we hopen natuurlijk op de waardering van onze klanten. Het in ontvangst mogen nemen van deze prijs is elke keer weer een groot feest, dat verveelt nooit!’
Wat heeft het afgelopen jaar voor de categorie en voor JDE betekend?
‘Het is voor iedereen, en ook voor ons, een heel bizar jaar geweest. We hebben extreme verschillen gezien tussen retail en out-of-home. Het traditionele retailkanaal hebben we fors zien groeien. We moesten snel reageren op die veranderende vraag, terwijl we dat allemaal vanuit huis moesten aansturen: heel veel schakelen intern alsook met onze klanten om de beschikbaarheid van onze producten te realiseren. Terwijl wij ons best deden om de verhoogde vraag te kunnen leveren, hebben onze collega’s in out-of-home met een totaal andere realiteit te maken gehad. Tegenover de omzetgroei in het retailkanaal staat ook de pijn die we voelen binnen onze out-of-home business-unit, waar bijvoorbeeld horeca en grote kantoren gesloten bleven.’
In accountmanagement is de score dit jaar fors hoger dan vorig jaar, een 7,92 (het was 7,43). Hebben jullie in dit coronajaar iets kunnen verbeteren?
‘In de nieuwe situatie is een nauwe samenwerking en transparantie nog belangrijker geworden. Je moet elkaar goed kunnen vinden om een maximale bevoorrading te realiseren en in te kunnen spelen op de snel op elkaar volgende veranderingen. Daarnaast blijven we stappen zetten in onze datagedreven aanpak. En maken we bijvoorbeeld gebruik van modellering om tot een aantal scenario’s te komen voor de ontwikkeling in de nabije toekomst. Deze aanpak is voor zowel ons accountmanagement als onze shoppermarketingafdeling cruciaal. Zo werken we continu aan de kwaliteit van onze adviezen.’
In trade marketing was de score al hoog en dat blijft zo. Wat is jullie geheim?
‘Datagedreven werken staat hoog in het vaandel. Op basis van analyse en inzicht werken we aan de beste objectieve categorie adviezen voor zowel offline- als onlinewinkels. We zijn ook trots dat we met het JDE-assortiment de grootste absolute groei hebben gerealiseerd in de warme dranken categorie in het afgelopen jaar.’
Het supply chain management valt fors terug, terwijl jullie het vorig jaar zo goed deden (van 7,82 naar 7,06). Waar ligt de oorzaak?
‘Wij hebben in koffie en thee, net als verschillende andere categorieën, een extreem hoge piek gezien bij de aankondiging van de eerste lockdown. Met het verplichte thuiswerken is de tijdelijke verschuiving van de vraag naar koffie en thee thuis hoger gebleven. We hebben hard gewerkt om de lijnen kort te houden, maar we hebben wel wat uitdagingen gehad om de grote vraag voor 100 procent uit te kunnen leveren. We blijven altijd zoeken naar mogelijkheden om de supply chain verder te optimaliseren.’
Wat verwachten jullie voor 2021?
‘We zullen gezamenlijk kort op de bal moeten zitten, met elke persconferentie kan het perspectief weer veranderen. Daarmee blijft het van belang om voldoende flexibiliteit te houden om met deze korte termijn veranderingen om te gaan. We zullen dit jaar opnieuw een aantal mooie innovaties lanceren die inspelen op de behoeftes van de consument. En we bouwen uiteraard door op de mooie innovaties die we in de loop van 2020 hebben gelanceerd, zoals Douwe Egberts Café, Pickwick Lekker Fris en Senseo Gold. Ik hoop dat we snel weer terug kunnen naar een situatie waarin we gewoon de deur weer uit kunnen.’