Winnaar categorie Zoetwaren & Snacks - Droge Snacks

Speelse vrolijkheid, groot succes

‘Met innoveren weet je nooit van tevoren of er een succes uit voortkomt.’ Maar wie wat probeert komt af en toe op mooie ideeën. Met Lay’s Mixups weet PepsiCo de categorie te laten groeien en nieuwe kopers naar het schap te halen.

Lees verder onder de foto's 

Zoetwaren snacks droge snacks_428
Zoetwaren snacks droge snacks_429

In Lay’s Mixups worden vier verschillende vormpjes van Lay’s-snacks gecombineerd in één zak en met één smaak. Aan drie bestaande vormpjes is er een nieuwe vorm toegevoegd, het Grids-vormpje, voor een extra verrassingseffect. ‘In het Verenigd Koninkrijk hebben we dit al getest, en consumenten vinden het leuk om die verschillende vormpjes te consumeren’ aldus Willem Hertzberger, sales lead voor Nederland bij PepsiCo. ‘Een grote zak snacks wordt vaak gedeeld, en iedereen heeft wel een eigen voorkeur. Het mengen van verschillende snacks hebben we al eerder gedaan met verschillende smaken in één zak, bijvoorbeeld bij Doritos Collisions. Ook die innovatie werd bekroond met een Wheel.’  

 

In 2017 is Lay’s Mixups in Naturel en Paprika op de markt gekomen. Het succes van deze eerste twee maakt dat er een nieuwe variant wordt toegevoegd, Kaas, in het voorjaar van 2018.  

 

‘De introductie aan de retail hebben we netjes voorbereid. Zo doen we testen en vertalen we successen van andere markten. Het is ook weer geen extreme vernieuwing natuurlijk, dus we hebben wel uit te leggen waarom we hier in geloven. Maar de uitwerking is voor de doelgroep heel herkenbaar: het is speels, het heeft de vrolijkheid die bij snacks past en de consument snapt het gelijk. Met het succes in Engeland konden we bewezen resultaten voorleggen aan de retail.’  

 

Toch heeft PepsiCo ooit bedacht dat verschillende vormpjes in een zak een succes zou kunnen worden. Waarom was dit vooraf een product met marktpotentie?

‘Met innoveren weet je nooit van tevoren of er een succes uit voortkomt. En we hebben natuurlijk heel lang de innovatie gezocht in nieuwe smaken. Maar als je je vernieuwing elders gaat zoeken, kom je al snel op andere verpakkingen of het combineren van succesvolle vormpjes. Het is een succes dat ook in Nederland fantastisch uitpakt.’  

 

Hoe goed heeft dit uitgepakt? Hoe groot is het succes geworden?

‘Binnen de kortste keren behoorde Mixups tot de top-20 van alle items binnen de categorie. In een groep met 100 tot 130 verschillende producten op het schap is dat een behoorlijk succes. Waar we ook trots op zijn is dat we in de categorie chips in staat zijn geweest een flinke volumegroei te realiseren. We halen de laatste jaren niet alleen maar omzetgroei uit de P van prijs, maar ook groei uit volume, uit een groeiende verkoop in aantallen. Daar heeft de hele categorie profijt van.   Daar hoort natuurlijk de kanttekening bij dat we niet heel Nederland enkel chips willen laten eten, maar we combineren het met de continue ontwikkeling van snacks met gezondere vetten en minder zout, zo is bijvoorbeeld het zout in Lay’s Sensations de afgelopen periode met ruim 30 procent verlaagd en bevat Sunbreaks 30 procent minder vet dan gewone aardappelchips. Dat verantwoorder snacken sluit aan bij deze innovaties, waarmee we mensen binnen de categorie houden en nieuwe shoppers naar de categorie weten te trekken.’  

 

Welk vervolg is er voor dit succes?

‘We hebben met onze snacks nog voldoende mogelijkheden om dit platform van mixes verder uit te bouwen. Wellicht dat we hier in de toekomst nieuwe introducties kunnen brengen. Voor 2019 hebben we nog geen plannen, maar we kijken wel wat we nog meer kunnen met onze smaken en vormen. Zolang het voor de consument iets toevoegt en de categorie ondersteunt, is het voor ons een geslaagde innovatie.’

Zoetwaren snacks droge snacks_430

Winnaar categorie: Zuivel en zuiveldranken

PepsiCo weet met Lay's Mixups de categorie Zoetwaren & Snacks - Droge Snacks te laten groeien en nieuwe kopers naar het schap te halen.

9/15
Loading ...