Calvé Pindakaasreep is Unilevers eerste stap met Calvé Pindakaas buiten de categorie broodbeleg. Hoe logisch de uitbreiding ook lijkt, zo’n stap zet de multinational niet zomaar. Met het iconische merk Calvé wordt voorzichtig geopereerd.
Lees verder onder de foto's
Calvé Pindakaasreep is een hartig tussendoortje van geroosterde pinda’s met een smeuïg laagje echte Calvé Pindakaas ertussen. Heerlijk voor na het sporten, onderweg of voor in de broodtrommel. Met veel bouwstoffen en vezels en zonder conserveermiddelen. Een verantwoorde energiereep met vele toepassingen. Unilever introduceert de Calvé Pindakaasreep in juni 2018 direct in drie varianten: Naturel, Chocolade en Karamel-Zeezout.
Marketing manager Janina van der Drift: ‘De retail heeft heel positief gereageerd toen we met onze plannen kwamen. Calvé Pindakaas bestaat natuurlijk al heel lang. Met deze repen zetten we na al die jaren nu pas voor het eerst een stap in een andere categorie. Dat doen we alleen wanneer we zeker weten dat we een groot succes tegemoet gaan. Een stap met pinda’s en pindakaas in het repensegment is een heel logische. Er zijn al wel repen met pinda’s, maar wij voegen daar de kracht van het merk Calvé Pindakaas aan toe. De reep is gemaakt van de pinda’s die we ook in onze pindakaas gebruiken en tussen de repen hebben we een heerlijk laagje van onze smeuïge pindakaas gesmeerd. Als je de reep proeft merk je meteen het grote verschil met wat er al aan repen met pinda op de markt is. Een sterk merk gecombineerd met een hoge kwaliteit in smaak. Dat wordt met enthousiasme ontvangen.’
‘Jawel, het repensegment is sterk groeiende. Calvé Pindakaas is al een verantwoord, voedend product. Voor een gezond tussendoortje sluit dat goed aan. Tussendoortjes zijn in feite ook een verlengstuk van de boterham. Wanneer een iconisch merk als Calvé in een nieuwe categorie stapt, wordt dat door consumenten ook meestal sterk omarmd. De reacties op Facebook zijn dan ook direct geweldig. ‘Mijn leven kan niet beter meer!’ Zulke dingen komen van echte fans. Calvé is een love-brand.’
‘De rotaties zijn vrij snel al flink hoog geworden, vergelijkbaar met het middensegment. Dat is niet gek voor drie varianten, waarbij alle drie de varianten ongeveer even goed presteren. De distributie is vrij snel opgepakt, bijna alle supermarkten hebben de Calvé Pindakaasrepen opgenomen.’
‘We lanceren binnenkort een Pindakaasreep met extra proteïne. Pinda’s bevatten van nature al proteïne, en repen met extra proteïne doen het al goed in dit segment. Ook dat is dus een logisch vervolg, waarmee we dicht bij het merk blijven en aansluiten bij wat de consument zoekt in een tussendoortje. Het sluit daarmee ook goed aan bij de belevingswereld van de sporter. De reclames van Calvé Pindakaas bevatten altijd het verhaal van sporters die groot zijn geworden met boterhammen met pindakaas. ‘Wie is er niet groot mee geworden?’ Ook deze repen passen precies bij die positionering. Bij onze repen zeggen wij dan ook: ‘Daar gaan er een hoop groot mee worden.’’
V.l.n.r.: Ivo Hunink (category manager Snacking), Julia Verheul (assistant brand manager Pindakaas), Pieter Olierook (customer development director Albert Heijn & Foods) en Arienne Snoek (category manager Breakfast & Dressings).