Beste introductie van 2018 en grootste introductie in de afgelopen 5 jaar, dan mag een Wheel voor Fuze Tea geen verrassing meer zijn. Toch is de vreugde er niet minder om bij Coca-Cola. De producent is trots op deze introductie, maar ook op de Consumenten Wheel en de Gouden Wheel of Retail 2019.
Fuze Tea is een fusie van thee-extracten, fruitsap en kruidenextracten, met een verfrissende ijstheesmaak als resultaat. Fuze Tea is caloriearm en gemaakt van duurzaam geteelde thee, afkomstig van theeproducenten die gecertificeerd zijn door de Rainforest Alliance. Begin januari 2018 verschijnt het in de Nederlandse supermarkten en horeca, direct al in zes varianten. Er zijn vier basissmaken (Black Tea Peach, Black Tea Lemon, Green Tea en Sparkling) en twee bijzondere fusies: Peach Hibiscus en Mango Chamomile.
Gijs Brons, senior brand manager Coca-Cola Nederland: ‘Dit is precies waar Fuze Tea voor staat: de combinatie van thee-extract, fruitsap en kruidenextracten. Inmiddels zijn er twee nieuwe fusiesmaken toegevoegd, Green Tea Lime Mint en Black Tea Lemon Lemongrass.’
Jantine Grijzen, director Home Channel, Coca-Cola European Partners Nederland: ‘Fuze Tea is breed omarmd door de retail. Twee dingen spelen daarin mee: de introductie in de eerste twee weken van 2018 was veel vroeger in het jaar dan bij veel andere nieuwe producten, die vaak pas later in het jaar kunnen worden ingepland. En het was uniek dat wij Fuze Tea zo snel na lancering op het schap konden krijgen. Dat dat gelukt is samen met onze klanten geeft al aan hoeveel vertrouwen de handel in deze introductie had. Het belangrijkste blijft echter de smaak van Fuze Tea: die wordt heel goed gewaardeerd en is onderscheidend. De verkoopcijfers laten die waardering zien: in de supermarkten werd het afgelopen jaar voor €15 miljoen aan Fuze Tea verkocht.’
Eva Amsterdam, portfolio manager Coca-Cola European Partners Nederland: ‘De vraag van consumenten naar drankjes met minder calorieën stijgt. Ze zoeken daarin meer variatie, meer keuze en beleving. Dat is eigenlijk precies wat Fuze Tea biedt: spannende smaakcombinaties, caloriearm en op basis van duurzaam thee-extract.’ Jantine Grijzen: ‘Voor retail betekent dit vooral waarde voor de categorie ijsthee, die tot dan toe grotendeels werd ingevuld met private label. Fuze Tea biedt met een andere positionering die toegevoegde waarde. Sinds de introductie van Fuze Tea is de categorie ijsthee in supermarkten met 23 procent gegroeid. Na één jaar is het al verkrijgbaar in meer dan 25.000 outlets. Het is uitgeroepen tot Beste Introductie van 2018 én het is de grootste introductie in de afgelopen 5 jaar binnen FMCG.’
Gijs Brons: ‘We blijven innoveren als het gaat om smaakvariaties en verschillende verpakkingsformaten. We blijven actief communiceren over Fuze Tea via alle kanalen zoals social, digital, sampling, televisie, outdoor en op de winkelvloer. Door die forse inzet is Fuze Tea nu al bij meer dan de helft van de Nederlanders bekend. Niet gek voor een nieuw merk!’
Jantine Grijzen, Eva Amsterdam en Gijs Brons.
Bekijk de Fuze Tea introductie