Winnaar categorie Bier

Nieuw, vanuit een eeuwenoude traditie

Een mooi speciaalbier maken, maar dan – geheel on trend – met minder alcohol. Een bier dat aansluit bij de dubbels en tripels die al op de markt zijn. Hertog Jan Enkel is eigenlijk zo logisch als het maar kan. Maar een goed bier vergt een goed brouwproces. Hertog Jan heeft er een topper van gemaakt.

Lees verder onder de foto's 

Zoetwaren snacks droge snacks_428
Bier

Hertog Jan Enkel is een laagalcoholisch speciaalbier. ‘Het is gebrouwen in de traditie van de dubbel- en tripelbieren uit de Middeleeuwen’, zegt Joost van de Sande, marketing manager Hertog Jan. ‘De abdijen maakten vroeger ook laagalcoholische bieren die eigenlijk niet op de markt kwamen. Daar hebben wij de naam aan ontleend. In deze tijd komt het mooi samen met de trend naar minder alcohol in bier.’ Hertog Jan Enkel is een speciaalbier met 4,5 procent alcohol. Het is een bovengistend bier, net als dubbel (7,5%) en tripel (8,5%). Het brouwproces ligt in lijn met dat van dubbel, tripel en andere speciaalbieren. De smaak is daardoor meer uitgesproken dan die van pils.

 

Het nieuwe bier is in maart 2018 op de markt gekomen, aan het begin van het voorjaar, wanneer de supermarkt het bier voor de zomer weer laat instromen.

 

Van de Sande: ‘Het loopt iets harder in de zomer, maar de verkoop loopt wel door in najaar en winter. Er is geen sprake van een grote terugval.’  

 

De retail heeft de introductie goed ontvangen en breed opgenomen, en het succes wordt door deze Wheel of Retail onderstreept. Had u dit succes vooraf zo ingeschat?

Van de Sande: ‘Op basis van de trends die we in de markt zien, hadden we wel gedacht dat dit iets moois zou kunnen worden. Ook omdat we het bier direct een plaats geven in de reeks enkel-dubbel-tripel. We vonden het mooi om die reeks op deze wijze compleet te maken. Dat maakt het ook een mooi verhaal om te vertellen aan consumenten. Uiteindelijk hebben we een goede penetratie bereikt en goede volumes kunnen omzetten. Ook de consumentenreacties zijn zeer goed geweest.’

 

 

Is de smaak ook geworden zoals die vooraf voor ogen stond?

‘Jazeker: bij een lichter bier werk je met lichtere mouten. Maar je zoekt wel naar de vollere smaak van speciaalbier. Dat is het uitgangspunt geweest van onze brouwers. Hij moest blond worden, maar niet té blond. Hertog Jan Enkel is dan ook goudgeel van kleur. Met wat meer hop in het brouwproces, en een extra dry-hop daarna (het bier stroomt na het brouwproces nog door losse hop) hebben we die volle smaak verkregen, die richting een mooie session IPA gaat.’   Hertog Jan Enkel is verpakt in flesjes van 30 cl, in 4-pack. Voor de horeca zijn er fustjes van 20 liter. ‘We verkopen het nog niet in blik, maar de gedachte is niet zo gek. Blik is een prima verpakking voor bier en we zien al vaker dat speciaalbieren ook in blik verkrijgbaar worden. Op termijn zal blik een serieuze overweging worden, denk ik.’

 

Sjors van Drie (senior brand manager Hertog Jan, links) en Mark Hanssen (directeur Retail AB InBev Nederland).

Zoetwaren snacks droge snacks_430

Winnaar categorie: Zoetwaren, snacks, biscuit en koek 

Een mooi speciaalbier maken, on trend en met minder alcohol, Een bier dat aansluit bij de dubbels en tripels die al op de markt zijn. Hertog Jan heeft er een topper van gemaakt.

12/15
Loading ...