Zes uitdagende stellingen

Foto - 6:4 verhouding

1. Online blijft helemaal niet hard groeien

Het jongste GfK E-commerce in fmcg-rapport toont weliswaar een groei van 37 procent van het marktaandeel van online, in de praktijk wordt echter nog zo’n 97 procent van de supermarktomzet gewoon op de winkelvloer geboekt. De groei komt vooral van een kleine groep kopers die een groter deel van hun boodschappenbudget online uitgeven. Slechts 1 procent van de mensen die nog niet online boodschappen doet, gaf echter aan dat in het komende halfjaar zeker te gaan doen.


Foto - 6:4 verhouding

2. Jongeren zijn niet de markt voor online boodschappen

Jongeren zijn altijd online, vooral via mobiel. Zij lijken de ideale doelgroep voor het online doen van boodschappen. Scheelt weer de gang naar de supermarkt. Dat is echter niet per se waar. Klanten van een websupermarkt moeten vooruitplannen. Weten wat ze de hele week willen eten. Juist jongeren besluiten pas laat wat ze willen doen met het eten: zelf koken, uit eten of een maaltijd laten bezorgen.


Foto - 6:4 verhouding

3. Groei van online boodschappen is helemaal niet wenselijk

De supermarkt is ooit uitgevonden als de meest efficiënte manier om boodschappen bij de klant thuis te krijgen. Nederland heeft een dicht netwerk van verkooppunten van levensmiddelen die te voet, met de fiets of met de auto eenvoudig zijn te bereiken. Nu al blokkeren bezorgwagens van de grote logistieke bedrijven regelmatig stoepen en wegen. Dat in iedere stad non-stop tientallen bezorgwagentjes van verschillende supermarktketens huis aan huis boodschappen gaan bezorgen, is geen aanlokkelijke gedachte.


Foto - 6:4 verhouding

4. Online supermarkten worden snel ingehaald

De kracht van de supermarkt is dat je als klant op een locatie alles kunt kopen en daarmee direct klaar bent. Er is vermoedelijk altijd wel een plek waar je een grotere keuze, betere kwaliteit of lagere prijzen kunt vinden. Als we naar de online wereld kijken, dan is vooral de diepte van het assortiment een enorm pluspunt. Net als het op websites kunnen vergelijken van de prijzen om zo de goedkoopste opties te vinden. Waarom zouden klanten het vlees online bij de supermarkt bestellen als ze het goedkoper bij een onlinestunter of beter bij een onlinespecialist kunnen krijgen?


Foto - 6:4 verhouding

5. Onlinesupermarkten zijn helemaal niet winstgevend te krijgen

Zoals eerder opgemerkt, supermarkten zijn uitgevonden als de meest efficiënte manier om boodschappen bij de klant te krijgen. Een supermarkt die boodschappen moet verzamelen en tot aan de voordeur brengt, voegt volop kosten toe. Vooral als de fysieke winkels ook gewoon openblijven. De levensmiddelenbranche is er één met kleine marges. Albert Heijn bekende onlangs nog dat de online-activiteiten nog steeds niet winstgevend zijn. En die partij is er al een kwart eeuw mee bezig.


Foto - 6:4 verhouding

6. Nederlandse supermarkten willen online niet hard groeien

Bijna alle Nederlandse supermarktketens zijn inmiddels actief met de onlineverkoop van levensmiddelen. Het aantal ketens dat niets doet, is zeer beperkt. Wie in vertrouwen met de topmensen van die ketens spreekt, hoort vooral hoop dat het niet té succesvol wordt. Het runnen van een supermarkt is over het algemeen op dit moment een zeer winstgevende activiteit. Wie echter goede omzet, in de winkel, inruilt voor slechte omzet, online, die neemt veel risico.


Industry life cycle


Zes uitdagende stellingen

7/12
Loading ...