De ontwikkelingen op het gebied van food & e-commerce gaan keihard. De omzet stijgt al net zo hard mee: met liefst 39 procent in de eerste helft van 2018, bleek uit recent onderzoek van GfK. Zoals Danny van den Burg van de marktvorser het omschrijft: ‘Online boodschappen bestellen krijgt nu echt voet aan de grond.’
EDE – De onlinebesteding in de categorie food is in de eerste helft van dit jaar met 39 procent toegenomen. Daarmee is het al drie periodes op rij de categorie die het hardst groeit van alle branches.
In totaal gaven Nederlandse consumenten tot 1 juli dit jaar voor €11,83 miljard online uit. Dit bedrag wordt verdeeld over in totaal 105,60 miljoen online-aankopen. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, een continu-onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. De uitvoering ervan ligt in handen van GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL. In heel 2018 worden naar verwachting 230 miljoen online aankopen (+14%) gedaan voor een totaalbedrag van circa €25 miljard (+11%).
Food groeit veruit het hardst. Danny van den Burg van GfK: ‘De categorie food/nearfood is nu al voor het derde opeenvolgende kwartaal de grootste groeier in termen van onlinebestedingen. Dit reflecteert met wat we zien in de markt: daar waar het online bestellen en vaak ook laten bezorgen van boodschappen een aantal jaren geleden nog in de kinderschoenen stond, krijgt online nu echt voet aan de grond.’
Lees meer op Distrifood.nl
DEN HAAG – 29 procent van de Nederlanders kocht in 2017 onlinefood. Daarmee is ons land voor het eerst koploper in de Europese Unie.
Tot vorig jaar was het Verenigd Koninkrijk jaar na jaar het land waar het meest onlinelevensmiddelen werden gekocht. Gemiddeld kocht 14 procent van de consumenten in de EU levensmiddelen via internet.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vier op de vijf Nederlanders kochten vorig jaar weleens iets online. Daarmee zit Nederland in de kopgroep van Europa. Alleen in het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Luxemburg hebben mensen nog net iets vaker artikelen gekocht bij webshops. Na Nederland volgt een klein gat naar Duitsland en Finland. In Bulgarije en Roemenië is online winkelen het minst populair.
SCOTTSDALE – De Amerikaanse supermarktreus Kroger test het bezorgen van boodschappen met een zelfrijdende auto. De onderneming maakt daarvoor gebruik van Nuro R1-wagens.
Dat meldt de onderneming. Het betreft een test bij dochteronderneming Fry’s Food in Scottsdale, een plaats in de buurt van Phoenix in Arizona. De Nuro is de eerste volautomatische bezorgauto. Klanten bestellen via de app of de websupermarkt van Fry’s Food en krijgen de boodschappen vervolgens dezelfde dag of de volgende dag via zo’n R1-wagen van Nuro thuisbezorgd. Voor de dienstverlening brengt het supermarktbedrijf een bedrag van $5,95 (zo'n €5,13) in rekening, waarbij er geen minimale ordergrootte is.
De wagen komt vervolgens voorrijden bij de klant. Die haalt zelf de boodschappen uit de Nuro, waarna het wagentje weer terugrijdt naar de winkel. Chief digital officer Yael Cosset van Kroger: ‘We willen meer klanten het gemak van betaalbaar thuisbezorgen van boodschappen aanbieden. Onze pilot met Nuro helpt ons om te leren of klanten zelfrijdende voortuigen als onderdeel van onze dienstverlening accepteren.’
Lees meer op Distrifood.nl
DONGEN – Jonge huishoudens doen relatief vaak hun boodschappen op zondag of in de avonduren. Online is onder deze groep relatief minder populair.
Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Waar heel Nederland 5,4 procent van zijn fysieke boodschappenbudget op zondag uitgeeft, ligt dat percentage bij jonge huishoudens op 9,1 procent. Voor online geldt dat jonge huishoudens daar 4,4 procent uitgeven, maar iets boven het landelijke gemiddelde van 3,6 procent. Het is bovendien een lager percentage dan een jaar geleden (4,8), terwijl het aandeel op zondag toen op 7,8 lag. Jongeren geven ook bijna twee keer zo veel uit in de avonduren dan de totale markt (12,9 en 6,7 procent van het boodschappenbudget).
Het betreffen cijfers over het lopende jaar tot en met het tweede kwartaal. Research director Joop Holla van GfK noemt de cijfers opmerkelijk. ‘Bij de trend van het winkelen op zondag en in de avond liepen jonge klanten voorop, maar bij online is dat niet het geval. Het zijn vooral de huishoudens met kinderen die daar voor de groei zorgen.’ Online is bij gezinnen al goed voor 5,7 procent van de uitgaven, tegen 3,2 procent vorig jaar. Het totale marktaandeel van onlinesupermarkten nam het afgelopen jaar toe van 2,6 naar 3,6 procent, een relatieve groei van 38,5 procent.
Lees meer op Distrifood.nl