Lees verder
Spar University, het geesteskind van ondernemerspaar Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje, loopt al 5 jaar voorop als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Distrifood zet de onderscheidende factoren van de studentenformule op een rijtje
In april 2018 lanceert Spar University een concept voor kassaloos betalen: Skippen. De techniek werkt met betaalapp Tikkie. Klanten van 2 van de 9 Spar University-vestigingen kunnen daardoor via de Spar University-app op hun smartphone afrekenen, zonder tussenkomst van een kassa. De uitrol van Skippen naar de andere vestigingen wordt vooralsnog tegengehouden door een juridische hobbel, omdat er met de betaalmethode geen leeftijdscontrole is op de verkoop van alcohol en tabak. ‘Door het introduceren van Skippen, heeft Spar University meer relevante en dus persoonlijke aankoopdata over haar klanten om slimmere appdeals te maken. Ook kan Spar University klanten betere informatie geven over wat zij graag willen weten, als bijvoorbeeld allergenen of het aantal calorieën’, zegt Erwin Binneveld bij de lancering.
Skippen werkt eenvoudig. Je scant de producten die je wilt hebben met je smartphone. De artikelen worden direct in het (digitale) winkelmandje geplaatst en vervolgens reken je deze met Tikkie af. ‘Op deze manier ‘skip’ je de rij en shop je nog slimmer, sneller en simpeler. Als laatste stap is er nog een leuk verrassingselement: na het skippen scan je de QR-code bij het skip-beeldscherm en zo zie je meteen of je bij jouw eerstvolgende bezoek een ‘reward’ ontvangt, bijvoorbeeld een gratis koffie of lunch!’
Voor Spar University is e-commerce een ander verhaal dan voor reguliere supermarktketens. De voornaamste klantengroep, studenten, is niet zozeer geïnteresseerd in het thuis afleveren van boodschappen. Wat wel interessant is, is de verbinding tussen clicks (online) en bricks (offline). Spar University gebruikt daarvoor intensief z’n eigen app, waarmee klanten onder meer kunnen profiteren van dagdeals of lunchdeals, en ook het hierboven al genoemde Skippen kunnen gebruiken.
Een innovatieve manier om toch aan boodschappenbezorging te doen, zijn de pick-up persons die Spar University inzet. Het idee erachter is: studenten hebben trek, maar te weinig tijd tussen colleges om naar de winkel te gaan. Zij bestellen via de Spar University-app een broodje en een drankje, en een pick-up person staat bij de collegezaal klaar om de bestelling af te leveren.
Spar University deelt tijdens Sinterklaasavond 2017 voor het eerst aan studenten 10.000 gratis studentenboxen uit. Studenten kunnen zich bij Spar University aanmelden voor een Free Spar University Box, gevuld met gadgets, lekkernijen en productsamples die voor studenten interessant zijn. De inhoud van de boxen heeft een waarde van ongeveer €50. Bonus voor Spar University: Door aanmelding krijgt de formule de beschikking over duizenden e-mailadressen van studenten, om zo nog beter te kunnen communiceren met de doelgroep.
In 2013 is Spar University al de eerste supermarkt van Nederland met 100 procent self-checkout, oftewel zonder caissières. Later opent ook Albert Heijn in Amsterdam een dergelijke supermarkt, maar tot nu toe krijgt het initiatief geen navolging in de branche. Angst voor meer diefstal hoeven andere ketens niet te hebben, bezweert Binneveld. Volgens hem wordt er bij Spar University niet meer gestolen dan in een gemiddelde supermarkt.