Lidl is al lang niet meer de harddiscounter die eind jaren negentig de Nederlandse markt betrad. De prijsvechter heeft zich ontwikkeld tot een snoeiharde concurrent van de servicesupermarkten in de strijd om versomzet en zet enorme stappen op het gebied van duurzaamheid.
(Bron: Distrifood Dynamics)
Volgens Koen de Jong van IPLC raken discounters de mainstreamretailers nu in het hart van hun bestaan: vers. De Jong: ‘In Engeland hebben de big four – Tesco, Morrisons, Sainsbury en Asda – in vijf jaar tijd 7 procent marktaandeel verloren. Besef dat een half procent marktaandeel in Engeland €900 miljoen omzet betekent, dan kun je voorstellen dat dat de markt op zijn kop zet.’ Een video-interview over Lidl-inkoop.
Lidl heeft dit jaar voor de 8e keer de hoogste waardering gekregen voor agf in de supermarkt. De keten behaalt in het GfK Versrapport hetzelfde rapportcijfer als vorig jaar (7,61). ‘Een knappe prestatie’, noemt GfK-researchdirecteur Joop Holla het. Het was de 20e keer dat GfK het Versrapport uitbrengt.